NFT چیست؟

NFT یک دارایی دیجیتال است. این اصطلاح مخفف (non-fungible token)«توکن غیر قابل تعویض» است. مانند ارزهای دیجیتال، NFTها از طریق فناوری بلاک چین(blockchain) معامله می‌شوند و کالاهای دنیای واقعی مانند هنر، املاک، آواتارها، میم‌ها، بازی ویدیویی و GIF و…

که مردم این دارایی‌ها را از طریق بازارهای NFT می‌خرند و می‌فروشند.

از آنجایی که هر NFT کد شناسایی خود را دارد، قابل تعویض نیست. NFT‌ها به بازاری قابل توجه برای سرمایه گذاران و مجموعه داران علاقه مند به خرید، فروش و تجارت هنر فیزیکی و دیجیتال تبدیل شدهاند. موفقیت هنرمندان دیجیتال و شور و شوق پیرامون پروژه‌های NFT منجر به بزرگترین فروش‌ها در جهان NFT شده است.

هنر NFT چیست؟

هنر NFT یک قطعه هنری دیجیتالی شده است که شخص آن را روی یک بلاک چین توکن کرده است. این فایل‌های دیجیتال کپی فیزیکی ندارند. تنها در دنیای دیجیتال وجود دارند که در آن سرمایه گذاران و مجموعه داران آثار هنری می‌توانند آنها را بخرند و بفروشند.

قبل از طلوع هنر NFT، انتشار فایل‌های هنری دیجیتال بدون مالکیت واضح در وب آسان بود. با این حال، هنر NFT غیرقابل انتقال است، که باعث کمبود و ایجاد مالکیت می‌شود. مانند هنرهای فیزیکی، هر کسی می‌تواند نسخه‌ای از یک NFT معروف را بخرد، اما فقط یک نفر مالکیت قانونی NFT اصلی را دارد، که آن را به یک مالکیت نادر تبدیل می‌کند.

 

3 مزیت هنر NFT

دنیای آثار هنری NFT فرصت هایی را هم برای سرمایه گذاران و هم برای هنرمندان فراهم می‌کند. مزایای هنر NFT عبارتند از:

  1. حذف واسطه ها : با NFT ها، سازندگان دیجیتال نیازی به تکیه بر یک گالری هنری یا نمایشگاه برای نمایش و فروش آثار خود ندارند. آنها همچنین مجبور نیستند از نمایندگی‌ها و حراج‌ها برای فروش استفاده کنند. در عوض، یک هنرمند دیجیتال یک اثر هنری را مستقیماً به خریدار می‌فروشد. این روند به هنرمندان کنترل بیشتری می‌دهد.
  2. فرصت‌های متنوع سازی : از آنجایی که NFT با سهام و اوراق قرضه سنتی متفاوت است، فرصتی را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند تا سبدهای خود را متنوع کرده و وارد بازار هنر شوند. در حالی که NFT‌ها دارای مجموعه ای از ریسک‌ها هستند، مانند نوسان قیمت‌های فروش، سرمایه گذاران را قادر می‌سازند معاملات متفاوتی انجام دهند.
  3. مالکیت و اصالت تایید شده : مجموعه‌های NFT بر روی سیستم‌های فناوری مختلف معامله می‌کنند که از هک و تغییر داده‌ها جلوگیری می‌کند. این امر بازارهای NFT را بسیار امن می‌کند، زیرا تغییر یا حذف یک اثر هنری غیرممکن است. به عنوان اشکال هنر رمزنگاری، فروش NFT همچنین با نمایش تاریخ و زمان اثر هنری بر روی بلاکچین، مالکیت و صحت را تأیید می‌کند.

چگونه هنر NFT ایجاد کنید و کارهای هنری خود را بفروشید

ایجاد هنر NFT به تلفیقی از خلاقیت و فناوری نیاز دارد. مراحل زیر را برای ساخت و فهرست کردن آثار هنری NFT خود در نظر بگیرید:

  • اثر هنری خود را خلق کنید برای ایجاد یک اثر هنری دیجیتال، برنامه‌های نرم افزاری مختلف را آزمایش کنید. شما می‌توانید یک NFT در قالب یک فایل صوتی، تصویری بسازید.
  • در مورد بازار تصمیم بگیرید دو نوع اصلی از بازارهای NFT وجود دارد: پلتفرم‌های سرپرست و پلتفرم‌های سلف سرویس. پلتفرم‌های انتخاب‌شده اثری با کیفیت بالا را ارائه می‌کنند و بنابراین کارمزد تراکنش‌های بالاتر و انعطاف‌پذیری کمتری برای حق امتیاز دارند. پلتفرم‌های سلف‌سرویس برای خالقان روزمره NFT که خواهان انعطاف‌پذیری حق امتیاز هستند،ایده‌آل‌تر هستند.
  • به کارمزد تراکنش توجه کنید بیشتر فضاهای NFT هر تراکنش کارمزدی دارند. این هزینه‌ها متفاوت است و معمولاً در طول هر مرحله از ایجاد و بارگذاری آثار NFT شناور می‌شود.
  • یک کیف پول دیجیتال راه‌اندازی کنید برای انجام معاملات در بازارهای NFT، باید یک کیف پول دیجیتال داشته باشید. خرید و فروش هنر دیجیتال نیاز به ارز دیجیتال دارد. برای خرید NFT و پرداخت هزینه‌های کارمزد از رمزنگاری استفاده خواهید کرد. یک کیف پول رمزنگاری را انتخاب کنید که می‌توانید آن را در دستگاه‌های دسکتاپ و تلفن همراه خود آپلود کنید و کیف پول خود را به یک پلت فرم NFT متصل کنید.
  • توکن‌های هنری دیجیتال خود را آپلود کنید مجموعه هنری خود را نهایی کنید و آثار را از طریق بازار انتخابی خود به توکن‌های NFT منتقل کنید. در فضای NFT می‌توانید آیتم‌های جدید را به صورت JPG، PNG، فایل‌های صوتی، گیف و… آپلود کنید، پس از آپلود توکن، نامی برای آن ایجاد کنید و نوع نسخه را انتخاب کنید: edition token یا stand-alone token. در حالی که یک توکن مستقل تنها یک نسخه از هنر NFT شما را به نمایش می‌گذارد، یک توکن نسخه چندین نسخه ایجاد می‌کند که می‌توانید آنها را بفروشید.
  • روی ترفیع کار کنید برای افزایش آگاهی و ایجاد علاقه به خرید، آثار هنری دیجیتال خود را در بسترهای رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنید. هرچه دسترسی آنلاین شما بیشتر باشد، هنر شما می‌تواند جذابیت بیشتری کسب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *