بررسی کامل سری کارتهای گرافیک Nvidia RTX 50: قیمت، مشخصات، DLSS 4 و عملکرد در بازیها
مقدمه
سری جدید کارتهای گرافیک Nvidia RTX 50 رسماً وارد بازار شده و در بسیاری از بنچمارکها، صدر فهرست بهترین کارتهای گرافیک را تصاحب کرده است. این نسل از RTX 5090 فوقالعاده قدرتمند تا RTX 5050 اقتصادی را پوشش میدهد و بر پایه معماری جدید Blackwell و قابلیتهای هوش مصنوعی DLSS 4 عرضه شده است.
در این مقاله، بهصورت ساختارمند به قیمت و تاریخ عرضه، مشخصات فنی، طراحی، معماری، DLSS 4، عملکرد واقعی در بازیها و در نهایت این سؤال کلیدی میپردازیم که:
آیا واقعاً ارتقا به سری RTX 50 ارزش دارد یا خیر؟
بخش اصلی
قیمت و تاریخ عرضه سری RTX 50
انویدیا سری RTX 50 را در نمایشگاه CES 2025 معرفی کرد و کارتها در ماههای بعد بهتدریج وارد بازار شدند. در ابتدا، قیمتهای رسمی (MSRP) اعلام شد، اما قیمت واقعی در فروشگاهها در بسیاری از مدلها متفاوت از این اعداد است.
قیمت رسمی (MSRP) و تاریخ عرضه
-
RTX 5090
-
قیمت رسمی: 1999 دلار
-
تاریخ عرضه: 30 ژانویه 2025
-
-
RTX 5080
-
قیمت رسمی: 999 دلار
-
تاریخ عرضه: 30 ژانویه 2025
-
-
RTX 5070 Ti
-
قیمت رسمی: 749 دلار
-
تاریخ عرضه: 20 فوریه 2025
-
-
RTX 5070
-
قیمت رسمی: 549 دلار
-
تاریخ عرضه: 4 مارس 2025
-
-
RTX 5060 Ti 16GB
-
قیمت رسمی: 429 دلار
-
تاریخ عرضه: 16 آوریل 2025
-
-
RTX 5060 Ti 8GB
-
قیمت رسمی: 379 دلار
-
تاریخ عرضه: 16 آوریل 2025
-
-
RTX 5060
-
قیمت رسمی: 299 دلار
-
تاریخ عرضه: 19 مه 2025
-
-
RTX 5050
-
قیمت رسمی: 249 دلار
-
تاریخ عرضه: 1 ژوئیه 2025
-
افزایش قیمت در رده بالا، مخصوصاً برای RTX 5090، بسیار محسوس است؛ این کارت نسبت به RTX 4090 حدود 400 دلار گرانتر شده است (از 1599 دلار به 1999 دلار). در عین حال، در ردههای میانی، قیمتها نسبت به نسل قبل بهتر است؛ بهعنوان مثال:
-
RTX 5080 همقیمت RTX 4080 / RTX 4080 Super است.
-
RTX 5070 Ti و RTX 5070 حدود 50 دلار ارزانتر از RTX 4070 Ti و RTX 4070 هستند.
قیمت واقعی در بازار
بازار GPU همیشه کاملاً مطابق با MSRP عمل نمیکند و در سری RTX 50 نیز همین اتفاق افتاده است. در عمل، قیمتهای مشاهدهشده در فروشگاهها (در زمان نگارش مقاله) به شکل زیر گزارش شدهاند:
-
RTX 5090: حدود 2399 دلار
-
RTX 5080: حدود 1099 دلار
-
RTX 5070 Ti: حدود 779 دلار
-
RTX 5070: حدود 549 دلار (تقریباً نزدیک MSRP)
-
RTX 5060 Ti 16GB: حدود 429 دلار (مطابق MSRP)
-
RTX 5060 Ti 8GB: حدود 369 دلار (کمی پایینتر از MSRP)
-
RTX 5060: حدود 299 دلار
-
RTX 5050: حدود 249 دلار
بهطور خلاصه، کارتهای ردهبالا مانند RTX 5090 و RTX 5080 گرانتر از قیمت رسمی فروخته میشوند، در حالی که برخی مدلهای میانی و پایینرده نزدیک به MSRP یا حتی کمی پایینتر هستند.

مشخصات فنی سری RTX 50
سری RTX 50 بر پایه معماری Blackwell ساخته شده و از حافظههای سریع GDDR7 استفاده میکند. در جدول زیر، مشخصات اصلی مدلهای دسکتاپ را بهصورت خلاصه مرور میکنیم:
معماری و مشخصات کلیدی
-
RTX 5090
-
معماری: Blackwell GB202
-
Boost Clock: حدود 2.41 گیگاهرتز
-
Base Clock: حدود 2.01 گیگاهرتز
-
رابط حافظه: 512 بیت
-
حافظه: 32 گیگابایت GDDR7
-
سرعت حافظه: 28 گیگابیت بر ثانیه
-
توان محاسباتی AI (TOPS): حدود 3400
-
TGP (توان گرافیک کل): 575 وات
-
توان پیشنهادی سیستم: 1000 وات
-
قیمت رسمی: 1999 دلار
-
-
RTX 5080
-
معماری: Blackwell GB203
-
Boost Clock: حدود 2.62 گیگاهرتز
-
Base Clock: حدود 2.30 گیگاهرتز
-
رابط حافظه: 256 بیت
-
حافظه: 16 گیگابایت GDDR7
-
سرعت حافظه: 30 گیگابیت بر ثانیه (سریعتر از سایر مدلها)
-
TOPS: حدود 1800
-
TGP: 360 وات
-
توان پیشنهادی سیستم: 850 وات
-
قیمت رسمی: 999 دلار
-
-
RTX 5070 Ti
-
معماری: Blackwell GB203
-
Boost Clock: حدود 2.45 گیگاهرتز
-
Base Clock: حدود 2.30 گیگاهرتز
-
رابط حافظه: 256 بیت
-
حافظه: 16 گیگابایت GDDR7
-
سرعت حافظه: 28 گیگابیت بر ثانیه
-
TOPS: حدود 1400
-
TGP: 300 وات
-
توان پیشنهادی سیستم: 750 وات
-
قیمت رسمی: 749 دلار
-
-
RTX 5070
-
معماری: Blackwell GB205
-
Boost Clock: حدود 2.51 گیگاهرتز
-
Base Clock: حدود 2.16 گیگاهرتز
-
رابط حافظه: 192 بیت
-
حافظه: 12 گیگابایت GDDR7
-
سرعت حافظه: 28 گیگابیت بر ثانیه
-
TOPS: حدود 1000
-
TGP: 250 وات
-
توان پیشنهادی سیستم: 650 وات
-
قیمت رسمی: 549 دلار
-
-
RTX 5060 Ti (نسخه 8 و 16 گیگابایت)
-
معماری: Blackwell GB206
-
Boost Clock: حدود 2.57 گیگاهرتز
-
Base Clock: حدود 2.40 گیگاهرتز
-
رابط حافظه: 128 بیت
-
حافظه: 8 یا 16 گیگابایت GDDR7
-
سرعت حافظه: 28 گیگابیت بر ثانیه
-
TOPS: حدود 759
-
TGP: 180 وات
-
توان پیشنهادی سیستم: 600 وات
-
قیمت رسمی: 379 / 429 دلار
-
-
RTX 5060
-
معماری: Blackwell GB207
-
Boost Clock: حدود 2.50 گیگاهرتز
-
Base Clock: حدود 2.28 گیگاهرتز
-
رابط حافظه: 128 بیت
-
حافظه: 8 گیگابایت GDDR7
-
سرعت حافظه: 28 گیگابیت بر ثانیه
-
TOPS: حدود 760
-
TGP: 145 وات
-
توان پیشنهادی سیستم: 550 وات
-
قیمت رسمی: 299 دلار
-
نکته مهم این است که تنها RTX 5090 جهش بزرگ در حجم حافظه دارد (32GB)، در حالیکه سایر مدلها از نظر ظرفیت VRAM و پهنای باس، مشابه نسل قبل باقی ماندهاند؛ اما همگی از حافظه GDDR7 بسیار سریعتر بهره میبرند که خود یک ارتقای مهم محسوب میشود.
کانکتورهای برق و خروجی تصویر
همه کارتهای سری RTX 50 از:
-
کانکتور برق 16-pin
-
استاندارد 12V-2×6 (بهروزرسانیشده نسبت به 12VHPWR نسل قبل)
-
DisplayPort 2.1 با پشتیبانی از رزولوشن تا 8K@120Hz
استفاده میکنند.
یکی از نگرانیهای نسل قبل، مشکل ذوب شدن کانکتور 12VHPWR در RTX 4090 بود. انویدیا در این نسل به 12V-2×6 مهاجرت کرده و ادعا میکند که این کانکتور ایمنتر است و تاکنون گزارش گستردهای از مشکل ذوب شدن در سری RTX 50 منتشر نشده است.
با وجود این، مصرف 575 وات برای RTX 5090 باعث میشود حاشیه چندانی برای اورکلاک سنگین با یک کانکتور 600 وات باقی نماند و همچنان نیاز به پاور قدرتمند و کیس با تهویه مناسب وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
- تفاوت بین پردازنده مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU)
- نحوه بررسی نوع و مشخصات کارت گرافیک (GPU) در ویندوز ۱۰
- چرا کارت گرافیک(GPU) من بیش از حد گرم می شود و چگونه آن را برطرف کنم؟
- نحوه قرار دادن خمیر حرارتی روی پردازنده گرافیکی(GPU)
- DLSS ۳: نحوه کار، عملکرد و زمان استفاده از آن
- نحوه حذف درایورهای NVIDIA در ویندوز
- کارت گرافیکهای سری GeForce RTX ۵۰
سری RTX 50 در لپتاپها (Mobile GPUs)
انویدیا بههمراه شرکای خود، تقریباً تمام طیف سری RTX 50 را برای لپتاپها نیز عرضه کرده است:
-
RTX 5090 (Laptop)
-
RTX 5080 (Laptop)
-
RTX 5070 Ti (Laptop)
-
RTX 5070 (Laptop)
-
RTX 5060 (Laptop)
-
RTX 5050 (Laptop)
نکته جالب این است که RTX 5050 لپتاپی از حافظه GDDR7 استفاده میکند، در حالیکه نسخه دسکتاپ آن چنین ارتقایی ندارد. سایر مدلها در هر دو نسخه دسکتاپ و لپتاپ از GDDR7 بهره میبرند.
این کارتها در لپتاپها باعث شدهاند نسل جدیدی از بهترین لپتاپهای گیمینگ با پشتیبانی از DLSS 4 و توان پردازش AI بسیار بالا وارد بازار شود؛ در عین حال، لپتاپهای دارای RTX 40 همچنان در بازار حضور دارند و تنوع گزینهها برای خریداران زیاد است.
طراحی و فرمفکتور کارتهای RTX 50
در بخش Founders Edition، بزرگترین شگفتی، طراحی دو اسلاتی (2-slot) برای RTX 5090 است.
-
RTX 5090 FE و RTX 5080 FE از نظر اندازه کاملاً مشابهاند؛ همانطور که در نسل قبل RTX 4080 و RTX 4090 از نظر فرمفکتور به هم شبیه بودند.
-
طراحی جدید همچنان از دو فن استفاده میکند، اما هر دو فن اکنون در یک سمت کارت قرار دارند؛ برخلاف نسل قبل که طراحی جریان دوگانه (dual axial flow) داشت.
RTX 5090 Founders Edition ظاهری بسیار جذاب و در عین حال باریکتر نسبت به RTX 4090 دارد. تنها نکته منفی، زاویهدار بودن کانکتور 16-pin است که در کیسهای کوچک یا Small Form Factor (SFF) ممکن است مشکل جاگیری کابل را تشدید کند.
همچون سالهای گذشته، برای RTX 5070 Ti نسخه Founders Edition وجود ندارد و این مدل فقط توسط شرکای برد (AIB) تولید میشود. شرکای انویدیا مدلهایی در تمام اندازهها عرضه کردهاند، از کارتهای آماده برای کیسهای کوچک تا نسخههای بزرگ و سهاسلاتی RTX 5090 و RTX 5080 که به کیسهای جادار نیاز دارند.
معماری Blackwell در سری RTX 50
نسل جدید، جانشین معماری Ada Lovelace است و به نام Blackwell (به افتخار ریاضیدان آمریکایی David Blackwell) شناخته میشود. این معماری:
-
بر پایه فرآیند ساخت TSMC 4NP (گره 4 نانومتری) تولید شده است.
-
برخلاف برخی شایعات اولیه، از فرآیند 3nm استفاده نمیکند.
-
شامل چیپهای GB202، GB203، GB205، GB206 و GB207 از بالاترین تا پایینترین رده است.
انویدیا برای پشتیبانی از توان مصرفی و توان محاسباتی بسیار بالای این معماری، طراحی PCB (برد مدار چاپی) را کاملاً بازطراحی کرده است. برای مثال در RTX 5090 (GB202):
-
برد به سه بخش تقسیم شده است.
-
برد اصلی شامل:
-
مدار تغذیه 30-فاز (30-phase VRM)،
-
ماژولهای حافظه GDDR7،
-
و چیپ GB202 با 92 میلیارد ترانزیستور است.
-
این طراحی نسبت به نسلهای قبل بسیار متفاوت است و بخشی از خروجیها، کانکتور PCIe و اتصالات فنها روی بخشهایی از PCB قرار دارند که در ارائه اولیه نمایش داده نشدهاند.
برای خنکسازی، انویدیا از Liquid Metal TIM (خمیر حرارتی فلز مایع) بهجای خمیر حرارتی معمولی استفاده کرده است تا انتقال حرارت به هیتسینک بهتر انجام شود؛ موضوعی که برای کارت دو اسلاتی با توان 575 وات بسیار حیاتی است.
از نظر قابلیتها، Blackwell همچنین:
-
RTX Neural Shaders را معرفی میکند؛ شیدرهایی که از AI برای بهبود نورپردازی و کیفیت تصویر در زمان واقعی استفاده میکنند.
-
نسل جدید Tensor Coreها (نسل پنجم) را ارائه میدهد که توان پردازش هوش مصنوعی را تا حدود 2.5 برابر نسبت به نسل قبل افزایش میدهند.
DLSS 4 چیست و چگونه کار میکند؟
Nvidia DLSS 4 (Deep Learning Super Sampling 4) مهمترین ویژگی نرمافزاری و مبتنی بر AI در سری RTX 50 است. طبق توضیحات Jensen Huang، DLSS 4 با Multi Frame Generation میتواند «تا حدی به آینده نگاه کند»؛ یعنی فریمهای بعدی را پیشبینی و تولید کند.
نکات کلیدی DLSS 4:
-
نسبت به DLSS 3، از مدل هوش مصنوعی جدید و بسیار سریعتری استفاده میکند.
-
قابلیت Multi Frame Generation دارد؛ یعنی بهجای تولید یک فریم بین دو فریم رندرشده، میتواند تا سه فریم تولید کند.
-
در نهایت، بهطور میانگین 15 فریم از هر 16 فریم را با AI تولید میکند.
مزایا:
-
طبق ادعای انویدیا، میتواند نرخ فریم (fps) را حداکثر تا 8 برابر افزایش دهد.
-
مدل جدید DLSS 4 تا حدود 40% سریعتر و تا 30% کممصرفتر از نظر VRAM نسبت به نسل قبل گزارش شده است.
-
انویدیا در سری RTX 50، بهجای استفاده از Optical Flow Hardware سختافزاری نسل قبل، از یک مدل AI جدید برای Optical Flow استفاده کرده است.
DLSS 4 در کنار:
-
نسل پنجم Tensor Cores
-
Flip Metering سختافزاری
-
بهبودهای Display Engine
میتواند تجربه گیمینگ با رزولوشن بالا و ریت فریم بسیار زیاد را ممکن کند؛ برای مثال، RTX 5090 طبق ادعا میتواند در رزولوشن 4K، با ریت 240fps و Full Ray Tracing (احتمالاً شامل Path Tracing) بازیها را اجرا کند.
از نظر پشتیبانی نرمافزاری، DLSS 4 با:
-
در زمان عرضه در حدود 75 بازی
-
و در ادامه در بیش از 125 بازی
برای قابلیت Multi Frame Generation ادغام شده است. بخش Multi Frame Generation فقط روی کارتهای سری RTX 50 فعال است، اما سایر قابلیتهای DLSS 4 روی GPUهای RTX قدیمیتر نیز قابل استفادهاند.
DLSS 4 در عمل: مزایا و چالشها
بنچمارکها نشان میدهند که DLSS 4 از لحاظ عددی فوقالعاده است، اما تجربه کاربری در همه بازیها کاملاً یکسان نیست.
مثال 1: Cyberpunk 2077
در حالت 4K، تنظیمات حداکثری و Path Tracing فعال:
-
RTX 5090 بدون DLSS 4 در اجرای بازی مشکل دارد و نرخ فریم پایین است (حدود 30fps).
-
با DLSS Auto و 4x Frame Generation، نرخ فریم به حدود 239fps میرسد.
-
تأخیر (Latency) نیز تقریباً نصف میشود.
با این حال:
-
در تصویر، مواردی مثل Motion Blur بیش از حد، Artifacts و اشیای غیرطبیعی دیده میشود.
-
نتیجه: نرخ فریم عالی است، اما کیفیت ادراکی حرکت همیشه «یکدست» نیست.
مثال 2: Marvel Rivals و Alan Wake 2
در بازیهایی مانند Marvel Rivals و Alan Wake 2:
-
زمانی که نرخ فریم پایه (بدون DLSS) در سطح قابل قبول است،
-
DLSS 4 به شکل بسیار تمیزتری عمل میکند و آرتیفکتها مزاحمت کمتری ایجاد میکنند.
بهطور کلی:
-
DLSS 4 نسبت به DLSS 3 جهش تکنیکی مهمی است،
-
اما Multi Frame Generation همیشه مانند DLSS 3 «روشن کن و بازی کن» نیست و گاهی تنظیمات و شرایط خاص لازم دارد.
-
در برخی بازیها و سناریوها، خروجی تقریباً بینقص است و در برخی دیگر، هنوز جای بهبود وجود دارد.
عملکرد سری RTX 50 در بازیها
انویدیا در معرفی سری RTX 50 ادعا کرده بود که این کارتها، بهطور نسبی دو برابر سریعتر از نسل قبل هستند؛ ادعایی که عمدتاً بر پایه استفاده از DLSS 4 و Multi Frame Generation است.
اما اگر فقط رندر واقعی (بدون فریمهای ساختهشده با AI) را در نظر بگیریم، تصویر کمی متفاوت است.
RTX 5090 در برابر RTX 4090 (4K)
در بنچمارکهای 4K در 13 بازی AAA:
-
RTX 5090 بهطور میانگین حدود 30% سریعتر از RTX 4090 است (بدون Multi Frame Generation، فقط رندر واقعی).
-
در برخی بازیها، بهبود کم است؛ برای مثال:
-
Assassin’s Creed Mirage تنها حدود 17% افزایش عملکرد نشان میدهد.
-
-
در برخی دیگر، جهش قابل توجه است؛ مانند:
-
Cyberpunk 2077 با تنظیمات Ultra، جایی که RTX 5090 بیش از 100fps میگیرد و حدود 54% سریعتر از RTX 4090 است.
-
بهبودهای مشابه در Horizon Zero Dawn Remastered و Dying Light 2 دیده میشود.
-
نتیجه:
-
RTX 5090 قطعاً سریعترین کارت گرافیک مصرفی (Consumer) موجود است،
-
اما به هیچ وجه دو برابر سریعتر از RTX 4090 نیست.
رزولوشن 1440p و 1080p
-
در 1440p:
-
محدودیت CPU Bottleneck بیشتر خود را نشان میدهد و برتری RTX 5090 نسبت به RTX 4090 به حدود 22% کاهش پیدا میکند.
-
-
در 1080p:
-
تقریباً استفاده از RTX 5090 منطقی نیست و Bottleneck پردازنده شدید است.
-
اختلاف عملکرد به حدود 15% یا کمتر میرسد.
-
بنابراین، این کارت بهطور خاص برای گیمینگ 4K (یا حتی بالاتر) و مانیتورهای با نرخ نوسازی (Refresh Rate) بالا طراحی شده است.
عملکرد Ray Tracing
همانطور که انتظار میرفت، سری RTX 50 و بهخصوص RTX 5090، برتری سنتی انویدیا در Ray Tracing را ادامه میدهد:
-
در بازی Dying Light 2 با 4K، تنظیمات حداکثری و Ray Tracing فعال، RTX 5090 بدون Multi Frame Generation حدود 90fps میگیرد.
-
در سایر بازیهای دارای Ray Tracing سنگین نیز، برتری نسبت به RTX 4090 کاملاً مشهود است، بهجز سناریوهای خیلی極端 مانند Cyberpunk 2077 با Path Tracing.
آیا ارتقا به سری RTX 50 منطقی است؟
پاسخ به این سؤال به چند عامل اصلی بستگی دارد:
1. کارت گرافیک فعلی شما
-
اگر هماکنون از RTX 4090 استفاده میکنید:
-
ارتقا به RTX 5090 از نظر عملکرد خام (بدون DLSS 4) فقط حدود 30% افزایش میدهد.
-
برای اغلب کاربران، این ارتقا از نظر قیمت/کارایی منطقی نیست.
-
-
اگر کارتهایی مانند RTX 3080 / 3090 یا RTX 4070 / 4070 Ti دارید:
-
بسته به بودجه و نیاز به رزولوشن 4K، مدلهایی مانند RTX 5070، RTX 5070 Ti یا RTX 5080 میتوانند جهش جدی در عملکرد، Ray Tracing و قابلیتهای AI ارائه دهند.
-
2. مانیتور و رزولوشن شما
-
برای 1080p:
-
سری RTX 50، مخصوصاً RTX 5090، عملاً Overkill است و Bottleneck پردازنده را تشدید میکند.
-
-
برای 1440p:
-
RTX 5070 / 5070 Ti / 5080 گزینههای بسیار منطقی هستند،
-
RTX 5090 فقط در سناریوهای خاص (مانیتور 240Hz، بازیهای سنگین با RT و DLSS 4) توجیه دارد.
-
-
برای 4K:
-
این همان جایی است که RTX 5090 و RTX 5080 میتوانند تمام توان خود را نشان دهند، خصوصاً در ترکیب با DLSS 4.
-
3. بودجه و افق زمانی ارتقا
-
قیمتهای بالای مدلهای ردهبالا (مخصوصاً RTX 5090 و RTX 5080) ممکن است برای بسیاری از کاربران منطقی نباشد.
-
مدلهای میانی مانند RTX 5070 و RTX 5060 Ti (اگر با قیمت نزدیک به MSRP عرضه شوند) تعادل بهتری بین هزینه و کارایی ارائه میدهند.
4. استفاده از هوش مصنوعی و کارهای خلاقانه
اگر علاوه بر بازی، کارهایی مانند:
-
AI Inference / Training سبک،
-
رندرینگ 3D،
-
ویرایش ویدئو با رزولوشن بالا،
انجام میدهید، بهبود قدرت Tensor Coreها و پشتیبانی بهتر از DLSS، Ray Tracing و شیدرهای عصبی (Neural Shaders) میتواند ارتقا به سری RTX 50 را جذابتر کند.
چه زمانی بهتر است صبر کنید؟
-
اگر قیمتها در بازار محلی شما بسیار بالاتر از MSRP است،
-
یا اگر از کارت نسبتاً قدرتمندی از نسل قبل (مثلاً RTX 4080 یا RTX 4090) استفاده میکنید،
ممکن است منطقیتر باشد:
-
منتظر مدلهای Refresh (مانند خانواده احتمالی RTX 50 Super) بمانید،
-
یا حداقل تا زمانی صبر کنید که قیمتها در بازار تثبیت شوند.
جمعبندی
سری Nvidia RTX 50 ترکیبی از:
-
معماری جدید Blackwell با فرآیند ساخت 4nm،
-
حافظههای سریع GDDR7،
-
Tensor Coreهای نسل پنجم،
-
و قابلیتهای قدرتمند هوش مصنوعی مانند DLSS 4 و Multi Frame Generation
را ارائه میدهد.
نکات کلیدی این نسل:
-
RTX 5090 سریعترین GPU مصرفی موجود است، اما افزایش عملکرد آن نسبت به RTX 4090 کمتر از «دو برابر» و بهطور میانگین حدود 30% است (بدون احتساب فریمهای تولیدشده با AI).
-
در گیمینگ 4K و Ray Tracing، بهویژه در ترکیب با DLSS 4، کارتهای سری RTX 50 تجربهای بسیار قدرتمند ارائه میدهند.
-
قیمتهای رسمی در رده بالا بالاست و قیمت واقعی بازار حتی بالاتر، اما در میدرنج مثل RTX 5070 و RTX 5060 Ti نسبت به نسل قبل معقولتر است.
-
DLSS 4 میتواند جهشهای عظیم در fps ایجاد کند، اما کیفیت بصری آن در برخی بازیها هنوز کاملاً بینقص نیست و تا حدی به بازی و شرایط بستگی دارد.
اگر:
-
مانیتور 4K یا 1440p با رفرشریت بالا دارید،
-
بودجه کافی برای کارتهای ردهبالا یا میدرنج این نسل را دارید،
-
و از قابلیتهای AI و Ray Tracing بهصورت جدی استفاده میکنید،
سری RTX 50 میتواند یک ارتقای جذاب و آیندهنگرانه باشد. در غیر این صورت، استفاده از کارت فعلی و صبر برای کاهش قیمتها یا نسل/Refresh بعدی، میتواند تصمیم منطقیتری باشد.



