5 راه برای بررسی یک تصویر برای حق نسخه برداری (کپی رایت)
طبق قانون، هر تصویر به محض ایجاد دارای حق نسخهبرداری است، اما باید بررسی کنید که آیا مجاز به استفاده از آن هستید یا خیر، و یا شرایط خاصی مانند پرداخت هزینه یا ذکر منبع برای استفاده از تصویر وجود دارد یا خیر.
1. تصویر را برای اطلاعات حق چاپ بررسی کنید
2. Metadata را بررسی کنید
Metadata یک تصویر – که به عنوان داده EXIF نیز شناخته میشود – اطلاعات جاسازی شدهای در مورد آن تصویر است که میتوانید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید تا ببینید آیا سرنخی که آن را ایجاد کرده است وجود دارد یا خیر. در اینجا نحوه بررسی Metadata یک تصویر آمده است:
- در Windows: روی تصویر کلیک راست کرده، Properties را انتخاب کنید و به تب Details بروید. ممکن است خالق تصویر را در لیست مشاهده کنید.
- در macOS: تصویر را در Preview باز کنید، سپس روی Tools > Show Inspector کلیک کنید. روی نماد اطلاعات کلیک کنید و تب EXIF را انتخاب کنید تا متادیتای تصویر را مشاهده کنید.
توجه داشته باشید که همیشه جزئیات مربوط به سازنده یک تصویر یا اطلاعات حق چاپ را در Metadata پیدا نمیکنید، اما همیشه ارزش بررسی دارد.
بیشتر بخوانید: افزودن اطلاعات و حق چاپ به عکسهای خود در فوتوشاپ

3. به دنبال واترمارک بگردید
برخی از عکاسان و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال تصاویر خود را واترمارک میکنند تا از استفاده دیگران از محتوای خود جلوگیری کنند. اگر تصویری که دانلود کردهاید واترمارک داشته باشد، دارای حق چاپ است و معمولاً میتوانید نام یا جزئیات سازنده را ببینید. میتوانید با آنها تماس بگیرید تا بدانید آیا میتوانید مجوزی برای استفاده از تصویر در محتوای خود خریداری کنید.
توجه: برنامههایی وجود دارند که برای حذف واترمارک از تصاویر طراحی شدهاند، اما اگر از این نوع نرمافزار برای حذف واترمارک شخص دیگری استفاده کنید، قوانین کپی رایت را زیر پا میگذارید. همیشه با سازنده تصویر تماس بگیرید، یا در صورت شک، تصویر دیگری را برای استفاده پیدا کنید.
4. از جستجوی عکس معکوس استفاده کنید
اگر هیچ یک از روشهای بالا برای شما کارساز نبوده و هنوز به این موضوع نزدیک نشدهاید که بدانید چه کسی دارای حق چاپ برای تصویری است که میخواهید استفاده کنید، چرا جستجوی عکس معکوس را امتحان نکنید؟ میتوانید از جستجوی عکس معکوس Google یا جستجوی تصویری مشابه موجود در بینگ استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: جستجوی عکس معگوس گوگل چیست؟
استفاده از جستجوی عکس معکوس گوگل
- جستجوی تصاویر گوگل را در مرورگر خود باز کنید.
- روی نماد دوربین کلیک کنید، سپس تصویر خود را روی پنجره بکشید، فایلی را از دستگاه خود آپلود کنید یا URL تصویر را کپی/پیست کنید تا آن را جستجو کنید.
- جستجوی تصویر گوگل نتایجی را نمایش میدهد که میتواند به شما کمک کند کشف کنید چه کسی تصویر را ایجاد کرده و چه کسی حق چاپ آن را دارد.
- سپس میتوانید با دارنده حق چاپ تماس بگیرید تا ببینید آیا می توانید از تصویر استفاده کنید یا خیر.

با استفاده از جستجوی ویژوال بینگ
جستجوی ویژوال بینگ مشابه جستجوی عکس معکوس گوگل است. در اینجا نحوه استفاده از آن برای بررسی یک تصویر برای اطلاعات حق نسخه برداری آورده شده است:
- Bing Visual Search را در مرورگر خود باز کنید.
- میتوانید تصویر خود را بکشید و رها کنید، با انتخاب مرور ، فایلی را از دستگاه خود آپلود کنید، URL تصویر را کپی و جایگذاری کنید، عکس بگیرید، یا تصویری را به صورت آنلاین جستجو کنید.

اگرچه جستجوی عکس معکوس و جستجوی ویژوال بینگ در یافتن اینکه چه کسی یک تصویر را ایجاد کرده است بسیار خوب است، این ابزارها بیخطر نیستند و اگر کار نکردند، یک چیز باقی میماند که میتوانید امتحان کنید.
5. پایگاه داده دفتر حق نشر ایالات متحده را بررسی کنید
اگر تمام روشهای دیگر بالا را تمام کردهاید و هنوز به یافتن اینکه آیا یک تصویر دارای حق نسخهبرداری است نزدیک نیستید، میتوانید پایگاه داده دفتر حق نسخهبرداری ایالات متحده را بررسی کنید. توجه به این نکته ضروری است که برای انجام این کار باید اطلاعاتی در مورد عکس بدانید، مانند عنوان تصویر یا نام عکاس.

همانطور که در بالا ذکر شد، همه تصاویر از لحظه ایجاد به طور خودکار دارای حق چاپ هستند، اما برخی از سازندگان ممکن است قدمی اضافی بردارند و اثر خود را در اداره حق نسخهبرداری ایالات متحده ثبت کنند، زیرا در صورت سرقت تصویر آنها از آنها محافظت میشود. اگر نمیتوانید تصویر مورد نظر خود را در اینجا پیدا کنید، ممکن است ثبت نشده باشد. این بدان معنا نیست که می توانید آزادانه از آن استفاده کنید. همچنان باید بدانید چه کسی حق چاپ تصویر را دارد و برای اجازه استفاده از آن با آنها تماس بگیرید – یا فقط تصویر دیگری را انتخاب کنید.
همیشه قبل از استفاده یک تصویر را از نظر حق نسخه برداری بررسی کنید!
همانطور که میبینید، بسته به اینکه تصویر دارای واترمارک و Metadata یا در اداره کپی رایت ایالات متحده ثبت شده باشد، روش های مختلفی برای بررسی کپی رایت وجود دارد. تنها چیزی که باید به خاطر بسپارید این است: شما همیشه باید از هر کسی که تصویر را در اختیار دارد اجازه استفاده از آن را در محتوای خود دریافت کنید، مگر اینکه مجوز خلاف آن ذکر شده باشد. توجه داشته باشید که این مورد در مورد تصاویر موجود در سایتهای رایگان مانند Unsplash که میتوانید آزادانه از تصاویر استفاده کنید، صدق نمیکند و باید به سازنده اعتبار دهید.