دراپ شیپینگ (Dropshipping) چیست و چگونه کار می کند؟ (کالای دیگران را بفروشید)
Dropshipping یک مدل کسب و کار است که در آن اقلام خریداری شده از یک فروشگاه آنلاین مستقیماً توسط تامین کننده یا سازنده برای مشتریان ارسال میشود.
Dropshipping یک راه ساده و محبوب برای شروع یک کسب و کار آنلاین است. چالشهای رایج خرده فروشی مانند خرید، ذخیره سازی و موجودی حمل و نقل را حذف میکند.
هنگامی که یک فروشگاه dropshipping اقدام به فروش میکند، سفارش را به یک تامین کننده ارسال میکند که تحویل مشتری را انجام میدهد. این به صاحبان فروشگاه اجازه میدهد تا روی کارهای دیگری مانند بازاریابی و برندسازی تمرکز کنند. در واقع شما جنس یا کالای دیگران (تامین کننده یا تولیدکننده) را میفروشید.
dropshipping چیست؟
Dropshipping یک روش خرده فروشی است که در آن یک فروشگاه آنلاین محصولات خود را در انبار نگه نمیدارد. در عوض، زمانی که مشتری سفارشی میدهد، فروشگاه آن را با پرداخت به یک تامین کننده dropshipping ارسال میکند. سپس تامین کننده محصول را برای مشتری ارسال میکند.
بسیاری از صاحبان کسب و کار dropshipping را ترجیح میدهند زیرا وظیفه انجام سفارش را به تامین کنندگان محول میکند. این بدان معناست که فروشگاهها نیازی به سرمایه گذاری در فضای انبار ندارند یا خطر گیر افتادن با موجودی فروخته نشده را ندارند. در نتیجه، کسب و کارها میتوانند منابع بیشتری را به سایر فعالیتهای خرده فروشی مانند بازاریابی اختصاص دهند.
تخمین زده میشود که dropshipping هر سال بیش از 300 میلیارد دلار فروش تجارت الکترونیک ایجاد میکند.
دراپ شیپر کیست؟
dropshipper شخص یا کسب و کاری است که سفارشات مشتری را میپذیرد و آنها را برای انجام به تامین کننده میدهد.
Dropshippers اغلب فروشگاههای آنلاین را برای بازاریابی و فروش محصولات راهاندازی میکند. هنگامی که یک مشتری محصولی را خریداری میکند، dropshipper سفارش مربوطه را به تامین کننده میدهد.
فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه آنلاین dropshipping هستید که محصولات حیوانات خانگی را میفروشد. هنگامی که مشتری یک قلاده گربه خریداری میکند، سفارش را به تامین کننده خود که انباری از کالاهای حیوان خانگی دارد، ارسال میکنید.
(به طور گیج کنندهای، در برخی منابع، اصطلاح “dropshipper” به تامین کننده اشاره دارد. این مطلب dropshippers را به عنوان فروشندگان محصولات dropshipped تعریف میکند.)
تامین کنندگان dropshipping چیست؟
تامین کنندگان Dropshipping سفارشهای صادر شده توسط خرده فروشان را به نمایندگی از مشتریان انجام میدهند. آنها محصولات را ذخیره میکنند، آنها را برای ارسال بسته بندی میکنند و تحویل را به آدرس مشتری سازماندهی میکنند.
شما ممکن است با یک تامین کننده منفرد یا پلتفرمی که میزبان فهرستی از تامین کنندگان است، مانند AliExpress کار کنید. برخی از تولید کنندگان نیز به عنوان تامین کنندگان dropshipping فعالیت میکنند.
در مثال فروشگاه حیوانات خانگی، شرکتی که سفارش را دریافت میکند، قلاده گربه را بسته بندی میکند و آن را برای مشتری ارسال میکند، تامین کننده dropshipping است.
عمده فروشان چطور؟
تامین کنندگان عمده فروشی بخشی از فرآیند dropshipping نیستند. بر خلاف تامین کنندگان dropshipping، عمده فروشان مقادیر عمده محصولات را به خرده فروشان میفروشند و سپس آنها را به مصرف کنندگان میفروشند.
اگر فروشگاه حیوانات خانگی شما مقدار زیادی غذای ارگانیک سگ را با قیمتی ارزان خریداری میکند، آنها را ذخیره میکند و سپس به صورت جداگانه به مشتریان میفروشد، شما یک خرده فروش سنتی هستید که با یک عمده فروش کار میکنید.
dropshipping چگونه کار میکند؟
در اینجا یک تفکیک گام به گام از نحوه عملکرد فرآیند استاندارد dropshipping آورده شده است:
1. با تامین کننده dropshipping شریک شوید
یک تامین کننده dropshipping پیدا کنید که محصولاتی را که میخواهید بفروشید ارائه میدهد. پس از امضای قرارداد، آنها ذخیره سازی، بسته بندی و حمل و نقل خریدهای مشتری را انجام خواهند داد.
شما میتوانید با یک کسب و کار فردی در جایگاه خود شریک شوید. همچنین میتوانید از یک برنامه dropshipping برای فروش محصولات از چندین تامین کننده استفاده کنید.
2. یک فروشگاه اینترنتی راهاندازی کنید
بعد، فروشگاه آنلاین خود را ایجاد کنید. فروشگاه شما محصولات عرضه کننده شما را با قیمتی که شما تصمیم میگیرید فهرست میکند.
یک برنامه dropshipping به فروشگاه خود اضافه کنید تا لیست محصولات را به روز نگه دارید و سفارشات را به طور خودکار به تامین کنندگان ارسال کنید.
3. سفارش مشتری را دریافت کنید
هنگامی که مشتری از فروشگاه شما بازدید میکند و سفارشی را ثبت میکند، فرآیند تسویه حساب به طور معمول انجام میشود. مشتری پرداخت میکند، تایید سفارش را دریافت میکند و منتظر تحویل است.
4. سفارش را به تامین کننده فوروارد کنید
هنگامی که مشتری شما هزینه سفارش را پرداخت کرد، جزئیات سفارش را برای تامین کننده dropshipping خود ارسال کنید. اگر از یک برنامه dropshipping استفاده میکنید، این مرحله خودکار است.
5. تامین کننده، محصول را آماده و ارسال میکند
تامین کننده dropshipping سفارش را آماده میکند و مستقیماً برای مشتری ارسال میکند. بسیاری از تامین کنندگان فاکتورهای مارک دار و بسته بندی سفارشی را برای افزایش تجربه خرید ارائه میدهند.
6. مشتری محصول را دریافت میکند
مشتری محصول خود را از تامین کننده دریافت میکند در حالی که فروشگاه نیازهای خدمات مشتری را برطرف میکند.
آیا باید dropshipping را شروع کنید؟
آیا به این فکر میکنید که آیا dropshipping برای شما ارزش دارد؟ در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان میدهد یک مدل کسب و کار dropshipping میتواند برای کسب و کار شما مناسب باشد:
همه چیز در مورد بازاریابی است
اگر در بهینه سازی موتورهای جستجو یا بازاریابی رسانههای اجتماعی مهارت دارید ، dropshipping میتواند مناسب باشد.
هدف اصلی dropshipperها هدایت ترافیک به یک فروشگاه آنلاین با استفاده از پلتفرمهایی مانند Google، YouTube، TikTok و Instagram است. Dropshippers از مهارتهای بازاریابی محتوا و درک الگوریتمهای رتبه بندی برای ارتباط مشتریان بالقوه با محصولات استفاده میکند.
شما بر فروش متمرکز هستید، نه بر برند
اگر استراتژی کسب و کار شما بیشتر بر روی ایجاد حجم بالایی از فروش، متمرکز است تا ایجاد یک برند متمایز، دراپ شیپینگ میتواند برای شما مناسب باشد.
در مدلهای خردهفروشی دیگر، فروشندگان برندسازی را به فروشگاه، محصولات، بستهبندی و ارتباطات خود اضافه میکنند تا تجربه برند ثابتی ایجاد کنند و وفاداری مشتری را ایجاد کنند.
Dropshipping فرصتهای کمتری برای نام تجاری ارائه میدهد. بسته بندی و تحویل، فضای کمی برای شخصی سازی باقی میگذارد و محصولات dropshipping به ندرت منحصر به یک خرده فروش است. این امر ارائه یک تجربه منحصربهفرد را که با مشتریان برقرار میکند و باعث بازگشت آنها میشود، دشوارتر میکند.
اگر به دنبال فروش محصولات مارک دار با استفاده از dropshipping هستید، گزینههای مربوط به dropshipping با برچسب خصوصی یا محصولات چاپ بر اساس تقاضا را بررسی کنید.
تنوع محصول را در اولویت قرار میدهید
Dropshipping به بازرگانان این امکان را میدهد که مجموعه گستردهای از محصولات را از شبکه جهانی تامین کنندگان بدون نگرانی در مورد موجودی بفروشند.
با این حال، این گزینه با نقطه ضعفی همراه است: کنترل کمتر بر کیفیت و ثبات محصول. فراتر از سفارش نمونه، ممکن است تأثیر کمی بر فرآیند تولید داشته باشید.
با زمان حمل و نقل طولانی تر راحت هستید
در عصر تحویل فوق سریع، اکثر مشتریان انتظار دارند که خریدهایشان به سرعت برسد. این یک چالش برای dropshipperهایی است که با تامین کنندگان خارج از کشور شریک هستند.
محصولات ارسال شده از مکانهای بینالمللی، مانند چین با سرویس حمل ePacket ، ممکن است به طور قابلتوجهی طول بکشد تا به دستشان برسد و نارضایتی مشتری را به همراه داشته باشد.
اگر بتوانید تامین کنندگان داخلی را داشته باشید یا انتظارات مشتری را در حدود زمان تحویل مدیریت کنید، dropshipping میتواند گزینه مناسبی باشد.
شما برای نیازهای خدمات مشتری آماده هستید
در حالی که dropshipperها با تکمیل محصول سروکار ندارند، آنها نقطه اصلی تماس مشتریان هستند. این بدان معنی است که آنها اغلب متوجه میشوند که به مسائل مربوط به خدمات مشتری که خارج از کنترل مستقیم آنها است، مانند تاخیر در حمل و نقل، مشکلات تحویل، نقص محصول و درخواستهای بازگشت، رسیدگی میکنند.
اگر آماده گذر از این چالشها و مدیریت مؤثر درخواستهای مشتری هستید، dropshipping میتواند یک مدل تجاری مناسب باشد.
6 مزیت دراپ شیپینگ
در اینجا شش دلیل وجود دارد که چرا dropshipping به یک مدل تجارت الکترونیک محبوب برای مشاغل تبدیل شده است:
- هزینههای کم
- انتخاب گستردهای از محصولات برای فروش
- موقعیت مکانی انعطاف پذیر
- شروع راحت تر
- تستش راحت تره
- مقیاس بندی آسان تر است
1. هزینههای کم
از آنجایی که شما موجودی نمیخرید، dropshipping به حداقل سرمایه اولیه نیاز دارد. بسیاری از فروشگاههای دراپ شیپینگ از خانه و با کمی بیشتر از یک لپتاپ اداره میشوند که آن را به یک ایده کسبوکار کوچک جذاب تبدیل میکند .
با این حال، با این مزیت، رقابت از سوی دیگر کارآفرینان dropshipping همراه است. شما باید به جای سرمایه، زمان خود را سرمایه گذاری کنید و از نکات کارشناسان dropshipping استفاده کنید تا کسب و کار خود را به نتیجه برسانید.
2. انتخاب گستردهای از محصولات برای فروش
از dropshipping برای ارائه طیف گستردهای از محصولات پرطرفدار به مشتریان خود استفاده کنید. بدون نگرانی درباره موجودی فروخته نشده، میتوانید کاتالوگ محصولات خود را به دلخواه تغییر دهید. اگر تامین کنندگان کالای جدیدی را ذخیره کنند، میتوانید فوراً آن را برای فروش فهرست کنید.
3. مکان انعطاف پذیر
یک کسب و کار dropshipping را میتوان تقریباً از هر جایی با اتصال به اینترنت اجرا کرد. تا زمانی که بتوانید با تامین کنندگان ارتباط برقرار کنید و پشتیبانی به موقع از مشتری ارائه دهید، محدودیتهای کمی در محل زندگی و کار شما وجود دارد.
4. شروع آسان تر
Dropshipping بسیاری از موانع خرده فروشی را از بین میبرد. راهاندازی یک تجارت الکترونیک زمانی آسان تر میشود که شما مجبور نباشید موارد زیر را داشته باشید:
- مدیریت یا پرداخت هزینه یک انبار
- نظارت بر موجودی
- بسته بندی و ارسال سفارشات
- ردیابی موجودی برای حسابداری
- رسیدگی به محمولههای برگشتی و ورودی
با این حال، dropshippers موفق به دقت بر فرآیند تکمیل نظارت میکنند و متعهد به ارائه یک تجربه رضایت بخش برای مشتری هستند.
5. تست آسان تر
Dropshipping یک مدل تحقق مفید برای آزمایش علاقه مشتری به یک دسته محصول جدید است. فروشگاهها میتوانند قبل از خرید موجودی، فروش یک محصول فروختهشده را آزمایش کنند.
6. مقیاس بندی آسان تر
گسترش یک کسب و کار خرده فروشی سنتی به برنامه ریزی رو به جلو نیاز دارد. اگر تعداد زیادی سفارش به طور غیرمنتظره وارد شوند، انجام آنها میتواند چالش برانگیز باشد و ممکن است به سرعت فروش خود را به فروش برسانید.
مشاغل Dropshipping تمایل دارند کارآمدتر مقیاس شوند. بهعلاوه، میتوانید با دراپشیپ کردن در بازارهای محبوب مانند آمازون، eBay و Etsy، دسترسی خود را افزایش دهید.
معایب Dropshipping
مانند همه مدلهای خردهفروشی، dropshipping نیز جنبههای منفی خود را دارد. در اینجا باید به چهار اشکال توجه کرد:
- حاشیه سود کمتر
- نوسانات موجودی
- پیچیدگیهای حمل و نقل
- خطاهای تامین کننده
1. حاشیه سود کمتر
دسترسی به دراپ شیپینگ میتواند منجر به رقابت شدید شود و در نتیجه حاشیه سود کمتری به همراه داشته باشد زیرا کسبوکارها یکدیگر را کاهش میدهند.
هرچه بیشتر قیمتها را کاهش دهید، محاسبه حاشیه سودی که برای فروشگاه شما مفید است دشوارتر میشود.
با انتخاب محصولات مناسب و انتخاب دراپ شیپینگ که بیش از حد اشباع نشده است، این مشکل را کاهش دهید.
2. نوسانات موجودی
با وجود تمام مزایای مدیریت موجودی، dropshipping، خرده فروشان را در معرض تغییرات ناگهانی در دسترس بودن محصول قرار میدهد.
از آنجایی که تامین کنندگان سفارشات خود را برای چندین خرده فروش انجام میدهند، سطح موجودی میتواند به طور غیرمنتظرهای در نوسان باشد – چیزی که وقتی محصولات خود را ذخیره میکنید کمتر مشکل ایجاد میکند.
خوشبختانه، اپلیکیشنهای dropshipping مانند DSers زمانی که سهام یک تامینکننده به صفر میرسد، گزینههایی را به تاجران میدهند. به عنوان مثال، میتوانید به طور خودکار یک محصول فروخته شده را لغو انتشار کنید یا برچسب “فروخته شده” را تنظیم کنید.
3. پیچیدگیهای حمل و نقل
کار با چندین تامین کننده میتواند انجام سفارش را پیچیده کند. اگر مشتری سه کالا را از سه تامین کننده مختلف سفارش دهد، باید هزینههای حمل و نقل جداگانه برای هر کدام را پوشش دهید. همچنین ممکن است اقلام در زمانهای مختلف وارد شوند.
یکی از راه حلهای ممکن، انتقال هزینههای حمل و نقل به مشتریان است. با این حال، این ممکن است قیمت شما را کمتر رقابتی کند .
4. خطاهای تامین کننده
حتی بهترین تامین کنندگان نیز اشتباهات تکمیلی را مرتکب میشوند. متأسفانه، این اشتباهات بر عهده dropshipper است تا برطرف شود.
این امر انتخاب یک تامین کننده قابل اعتماد را برای به حداقل رساندن اقلام گمشده، خطاهای بسته بندی و مشکلات کیفیت محصول – که به اعتبار کسب و کار شما آسیب میزند – بسیار مهم میکند.
سوالات متداول Dropshipping
برای شروع دراپ شیپینگ چقدر باید سرمایه گذاری کنم؟
شروع یک کسب و کار dropshipping نیاز به سرمایه گذاری در یک فروشگاه آنلاین، از جمله یک نام دامنه و یک وبسایت تجارت الکترونیک دارد. همچنین ممکن است برای دستیابی به مشتریان بالقوه نیاز به بودجه برای تبلیغات آنلاین داشته باشید.
دراپ شیپرها چگونه کسب درآمد میکنند؟
کسب و کارهای Dropshipping با اطمینان از وجود حاشیه سود در محصولاتی که از تامین کنندگان میخرند و به مصرف کنندگان میفروشند، درآمد کسب میکنند.
آیا دراپ شیپینگ قانونی است؟
Dropshipping یک مدل اجرای تجارت الکترونیک قانونی و پرکاربرد است که به یک گزینه محبوب برای مشاغل تجارت الکترونیک در سراسر جهان تبدیل شده است.
دراپ شیپینگ چقدر سود دارد؟
حاشیه سود معمولی برای مشاغل dropshipping بین 10 تا 15 درصد است. با یافتن محصولات مناسب برای فروش و تقویت روابط قوی با تامین کنندگان، میتوانید یک تجارت دراپ شیپینگ سودآور ایجاد کنید.
تفاوت بین دراپ شیپینگ و آربیتراژ خرده فروشی چیست؟
برخلاف dropshipping، آربیتراژ خرده فروشی شامل خرید محصولات از سایر خرده فروشان و فروش مجدد آنها با قیمت بالاتر است.
چگونه یک کسب و کار dropshipping راهاندازی کنم؟
- یک جایگاه دراپ شیپینگ را انتخاب کنید.
- با یک تامین کننده dropshipping شریک شوید.
- یک فروشگاه تجارت الکترونیک بسازید.
- فروشگاه dropshipping خود را در فیس بوک، اینستاگرام و TikTok بازاریابی کنید .
- سفارشات مشتری را بپذیرید و به تامین کننده ارسال کنید.
- استراتژی فروش خود را تجزیه و تحلیل و بهبود بخشید.