کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 50

سری GeForce RTX 50 مجموعه‌ای از واحدهای پردازش گرافیکی مصرف‌کننده (GPU) است که توسط انویدیا به‌عنوان بخشی از خط کارت‌های گرافیک GeForce آن و پس از سری GeForce 40 توسعه یافته است. این سری که در CES 2025 معرفی شد، با انتشار RTX 5080 و RTX 5090 در 30 ژانویه 2025 آغاز به کار کرد. این بر اساس معماری بلک‌ول انویدیا است که دارای هسته‌های RT-acce و بازرسان سخت‌افزاری RTX نسل چهارم Nvidia RTX است. هسته‌های تانسور با تمرکز بر یادگیری عمیق نسل پنجم. پردازنده‌های گرافیکی توسط TSMC روی یک گره پردازش سفارشی 4NP بهبود تولید می‌شوند.

در مارس 2024، انویدیا معماری بلک ول را برای محصولات مرکز داده خود معرفی کرد. مانند Ampere، بلک‌ول یک معماری مشترک بین محصولات مصرف‌کننده و مرکز داده است، نه معماری‌های متمایز که به طور همزمان مانند Ada Lovelace برای مصرف‌کنندگان و Hopper برای مرکز داده منتشر می‌شوند.

در جوایز بازی در دسامبر 2024، یک تریلر سینمایی برای The Witcher IV نشان داده شد که از قبل روی یک «GPU معرفی نشده Nvidia GeForce RTX» رندر شده بود. فرض بر این بود که این پردازنده گرافیکی سری GeForce 50 آینده است. پس از معرفی سری RTX 50، انویدیا تأیید کرد که این تریلر «پیش‌رندر در موتور Unreal Engine 5 روی GeForce RTX 5090 است». در اواخر همان ماه، گزارش شد که انویدیا به دلیل تعرفه 10 درصدی واردات و تعرفه 60 درصدی بر واردات چینی که دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی مجدد خود وعده داده بود، انویدیا ذخیره واحدهای سری GeForce 50 را در انبارهای ایالات متحده آغاز کرده است.

در 6 ژانویه 2025، سری GeForce 50 به طور رسمی برای دستگاه‌های دسکتاپ و تلفن همراه در جریان سخنرانی Nvidia CES در لاس وگاس معرفی شد. اعلام قیمت با تعجب مواجه شد زیرا RTX 5080 با قیمت 999 دلار همان قیمتی بود که RTX 4080 Super یک سال قبل با وجود افزایش قیمت‌های پیش بینی شده عرضه کرد. جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا، ادعا کرد که RTX 5070 می‌تواند به «عملکرد RTX 4090 با قیمت 549 دلار» برسد، علی‌رغم اتکای شدید به ارتقاء مقیاس DLSS 4 و تولید چند فریم به جای عملکرد خام.

 

معماری بلک ول

سری GeForce 50 از ریزمعماری بلک‌ول پشتیبانی می‌کند که تاکید آدا لاولیس بر فرکانس‌های گرافیکی بالا و حافظه‌های پنهان L2 بزرگ را ادامه می‌دهد. معماری بلک‌ول، هسته‌های RT نسل چهارم Nvidia RTX را برای ردیابی پرتوهای با شتاب سخت‌افزاری و هسته‌های Tensor نسل پنجم برای محاسبات هوش مصنوعی و انجام محاسبات ممیز شناور معرفی می‌کند.

GDDR7

پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 50 اولین پردازنده‌های گرافیکی مصرف‌کننده‌ای هستند که دارای حافظه ویدیویی GDDR7 برای پهنای باند حافظه بیشتر در عرض گذرگاه مشابه در مقایسه با حافظه‌های GDDR6 و GDDR6X مورد استفاده در سری GeForce 40 هستند. پردازنده‌های گرافیکی رومیزی سری RTX 50 از ماژول‌های GDDR7 سامسونگ استفاده می‌کنند، زیرا زودتر از ماژول‌های SK Hynix و Micron برای تأیید اعتبار در دسترس هستند.

کانکتور 12V2×6

سری GeForce 50 از کانکتور 16 پین 12V2×6 استفاده می‌کند که نسخه‌ای از کانکتور 12VHPWR است که در سری GeForce 40 ارائه شده است. مشکلاتی با ذوب شدن کانکتور 12VHPWR در برخی از پردازنده‌های گرافیکی RTX 4090 وجود داشت، زیرا کانکتور کاملاً در جای خود قرار نمی‌گرفت و نقص‌هایی در طراحی کانکتور وجود داشت که ایمنی و تحمل خطا به اندازه کافی بالا را اجرا نمی‌کرد.[14]نسخه اصلاحی کانکتور 12V2×6، که توسط PCI-SIG در ژوئیه 2023 منتشر شد، با کوتاه کردن چهار پین حسی به این موضوع پرداخت تا اگر کانکتور به طور کامل قرار نگرفته باشد، هیچ برقی را فشار ندهد.[15]طراحی 12VHPWR حتی اگر پین‌های حسی تماس کامل نداشته باشند، همچنان تا 150 وات انرژی می‌برد. 12V2×6 با کابل ها و آداپتورهای 12VHPWR موجود سازگار است.

انویدیا به شرکای AIB خود موظف است که از کانکتور 16 پین 12V2×6 در تمام طرح‌های سری RTX 50 استفاده شود.[16]با سری GeForce 40، کانکتور 12VHPWR فقط برای کارت های قدرت بالاتر مانند RTX 4070 Super، RTX 4070 Ti، RTX 4070 Ti Super، RTX 4080، RTX 4080 Super و RTX 4090 و RTX 4090 RTX 4070 Super و RTX 4070 و RTX 4070 و RTX 4070 و RTX 4070 استفاده می شود. طرح های 4070 AIB امکان استفاده از کانکتورهای 8 پین PCIe را داشتند. کانکتور 12VHPWR با توان 600W در کارت های زیر 200W ضروری نبود.

بیشتر بخوانید:

 

DLSS 4

نسل چهارم Deep Learning Super Sampling (DLSS) در کنار سری RTX 50 رونمایی شد. ارتقاء مقیاس DLSS 4 از یک مدل جدید مبتنی بر ترانسفورماتور بینایی برای بهبود کیفیت تصویر با کاهش شبح‌سازی و ثبات تصویر بیشتر در حرکت در مقایسه با مدل قبلی شبکه عصبی کانولوشنال (CNN) استفاده می‌کند. DLSS 4 همچنین اجازه می‌دهد تا تعداد بیشتری فریم بر اساس یک فریم رندر شده به طور سنتی تولید و درونیابی شوند. این شکل از تولید فریم به نام Multi-Frame Generation منحصر به سری RTX 50 است در حالی که سری GeForce 40 به یک فریم درون‌یابی برای هر فریم رندر سنتی محدود می‌شود. انویدیا ادعا می‌کند که مدل تولید فریم DLSS 4 از 30 درصد حافظه ویدیویی کمتری استفاده می‌کند، به عنوان مثال Warhammer 40,000: Darktide با استفاده از 400 مگابایت حافظه کمتر در وضوح 4K با تولید فریم فعال است. انویدیا ادعا می‌کند که 75 عنوان در زمان راه‌اندازی از DLSS 4 Multi-Frame Generation ادغام می‌شوند، از جمله Alan Wake 2، Cyberpunk 2077، Indiana Jones and the Great Circle، و Star Wars Outlaws.

GeForce 20 series GeForce 30 series GeForce 40 series GeForce 50 series
Transformer Model Yes Yes Yes Yes
2× Frame Generation No No Yes Yes
3–4× Frame Generation No No No Yes

موتور رسانه و I/O

سری RTX 50 شامل DisplayPort 2.1b UHBR20 (۸۰ گیگابیت بر ثانیه) با نرخ داده خروجی نمایشگر بالاتر برای پشتیبانی از وضوح بالا و نمایشگرهایی با نرخ تازه‌سازی بالا است.سری GeForce 40 فقط به دلیل شامل DisplayPort 1.4a (32Gbps) مورد انتقاد قرار گرفت، در حالی که سری رقیب Radeon RX 7000 شامل DisplayPort 2.1 UHBR13.5 (54Gbps) بود. در نمایشگاه CES 2025، VESA همکاری با Nvidia را بر روی استاندارد کابل فعال جدید DP80LL («کم تلفات») UHBR20 اعلام کرد. DP80LL امکان کابل‌های DisplayPort 2.1 با سرعت 80 گیگابیت بر ثانیه تا طول 3 متر را فراهم می‌کند، زیرا کابل‌های غیرفعال DP80 به دلیل نگرانی‌های یکپارچگی سیگنال از نظر طول محدود هستند.

سری RTX 50 رمزگذار NVENC نسل نهم و رمزگشای ویدیویی NVDEC نسل ششم را معرفی می‌کند. برای اولین بار در یک GPU GeForce مصرف‌کننده، پشتیبانی برای رمزگذاری و رمزگشایی ویدیو در قالب رنگی 4:2:2 برای عمق رنگ بالاتر در سطح حرفه‌ای اضافه می‌شود.

 

NVENC
encoders
NVDEC
decoders
RTX 5070 1 1
RTX 5070 Ti 2 1
RTX 5080 2 2
RTX 5090 3 2

محصولات

 

نسخه دسکتاپ

پردازنده‌های گرافیکی رومیزی سری GeForce 50 دومین پردازنده گرافیکی مصرف‌کننده‌ای هستند که از رابط PCIe 5.0 استفاده می‌کنند و اولین پردازنده‌هایی هستند که دارای حافظه ویدیویی GDDR7 هستند.آنها توسط TSMC با استفاده از یک فرآیند 5 نانومتری سفارشی تصفیه شده به نام 4NP ساخته می‌شوند.

 

نسخه لپتاپ

لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ سری GeForce 50 در CES 2025 نشان داده شدند. لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 50 با پردازنده‌های Arrow Lake-HX اینتل و پردازنده‌های Strix Point و Fire Range اینتل جفت شدند. انویدیا ادعا می‌کند که ویژگی های جدید معماری Blackwell Max-Q می‌تواند عمر باتری را تا 40 درصد نسبت به لپ تاپ‌های سری 40 GeForce افزایش دهد. به عنوان مثال، Advanced Power Gating با خاموش کردن قسمت‌هایی از GPU که استفاده نمی‌شوند و حافظه GDDR7 جفت شده می‌تواند در حالت ولتاژ پایین «فوق‌العاده» کار کند، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. لپ تاپ‌های اولیه سری RTX 50 در مارس 2025 با قیمت 1299 دلار در دسترس خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

 

جنجال‌ها

 

مشکل کانکتور برق RTX 5090 Founders Edition 12V-2×6

 

کانکتور 12V-2×6 مورد استفاده توسط RTX 5090 Founders Edition (FE) به دلیل نقص طراحی که می‌تواند باعث ذوب شدن و آتش گرفتن کانکتور شود، با انتقاداتی مواجه است. این نقص به طور بالقوه می تواند باعث گرم شدن بیش از حد، ذوب شدن و آتش سوزی شود. این نقص‌ها در حال حاضر فقط در RTX 5090 FE و RTX 5080 FE وجود دارد و مشابه خرابی‌هایی است که در سری RTX 40 مشاهده می‌شود.

 

مشکل صفحه سیاه

برخی از کاربران RTX 5080 و 5090 مشکلی را گزارش کردند که در آن سیستم پس از نصب درایورهای Nvidia در یک صفحه سیاه بوت می‌شود. انویدیا این مشکل را تایید کرد و گفت که به‌روزرسانی درایور جدید برای افرادی که هنوز به‌روزرسانی VBIOS را دریافت نکرده‌اند، آن را برطرف می‌کند. منتشر شده در 27 فوریه 2025، درایورهای Nvidia نسخه 572.60 ادعا می‌کنند که این مشکل را برطرف کرده اند. انویدیا درایورهای نسخه 572.65، 572.70 و 572.75 را منتشر کرد که حاوی اصلاحات اضافی برای این مشکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *