نحوه بازیابی فایل ها و پوشه ها از نسخه پشتیبان ویندوز
آیا با استفاده از ابزار داخلی پشتیبان و بازیابی یک تصویر پشتیبان از رایانه ویندوز 11 یا ویندوز 10 خود ایجاد کردهاید؟ اگر رایانه شخصی شما خراب شود، ممکن است در دسترسی به فایلها و پوشههای خود مشکل داشته باشید زیرا دادهها از بین رفته یا خراب شدهاند. بنابراین اکنون ممکن است سرگردان باشید که چگونه فایلها و پوشهها را از تصویر پشتیبانی که چندی پیش ساختهاید بازیابی کنید. در این آموزش به شما نشان خواهیم داد که چگونه این کار را انجام دهید.
آنچه باید در مورد بازیابی فایلهای پشتیبان بدانید
اگر در حال خواندن این راهنما هستید، از قبل میدانید که یک تصویر پشتیبان تهیه شده با ابزار پشتیبان گیری و بازیابی میتواند کل سیستم شما را شامل شود. بسته به نحوه پیکربندی Windows Backup، نسخه پشتیبان میتواند سیستمعامل Windows 11 یا Windows 10، برنامهها، تنظیمات و فایلها و پوشههای شخصی شما را پوشش دهد.
بیشتر بخوانید: نحوه پشتیبان گیری از رجیستری ویندوز
اگر چیزی خراب شد یا به سادگی آنطور که باید کار نکرد، میتوانید از نسخههای پشتیبان خود برای بازگرداندن رایانه خود به حالت قبلی استفاده کنید. اگر به این راهکار نیاز دارید، مراحل این مطلب را دنبال کنید: نحوه بازیابی ویندوز از نسخه پشتیبان با System Image Recovery.
با این حال در برخی مواقع، ممکن است فقط نیاز به بازیابی برخی فایلها یا پوشههای خاص از پشتیبانگیری بدون بازیابی کل سیستم داشته باشید. به عنوان مثال، اگر به طور تصادفی برخی از اسناد یا عکسهای مهم را حذف کردهاید. در این مورد میتوانید از ابزار Backup and Restore برای بازیابی فقط فایلها و پوشههای از دست رفته خود با دنبال کردن دستورالعملهای زیر استفاده کنید
نحوه بازیابی فایلها و پوشهها با پشتیبان گیری و بازیابی در ویندوز 11 یا ویندوز 10
مرحله 1. هارد درایو یا محل شبکهای را که حاوی تصویر پشتیبان ویندوز است، متصل کنید
اولین قدمی که برای بازیابی فایلها و پوشهها باید انجام دهید این است که مطمئن شوید مکانی که نسخه پشتیبان ذخیره در آن نگهداری میشود در رایانه ویندوز شما موجود است. بسته به نحوه ایجاد پشتیبان و محل ذخیره آن، باید:
- هارد دیسک یا درایو حالت جامد را که حاوی اطلاعات پشتیبان است وصل کنید.
- اولین DVD را با تصویر پشتیبان در رایانه ویندوز خود قرار دهید.
- مطمئن شوید که محل شبکهای که فایلهای پشتیبان در آن ذخیره میشوند در رایانه شما موجود است.
مرحله 2. دسترسی به پشتیبان گیری و بازیابی (ویندوز 7)
سپس، کنترل پنل را باز کنید و روی Backup and Restore در قسمت System and Security کلیک یا ضربه بزنید . یا میتوانید به سیستم و امنیت پشتیبان گیری و بازیابی بروید.
با این کار صفحه پشتیبان گیری و بازیابی از کنترل پنل باز میشود. در اینجا نه تنها میتوانید به ابزارهای پشتیبانگیری، بلکه به مجموعهای از گزینههای بازیابی فایل نیز دسترسی داشته باشید.
در مرحله بعد، بیایید ببینیم که چگونه از پشتیبان گیری و بازیابی ویندوز برای بازیابی فایلها و پوشههایی که قبلاً پشتیبان گرفتهاید استفاده کنید.
مرحله 3. فایلها و پوشهها را برای بازیابی از نسخه پشتیبان ویندوز انتخاب کنید
در پایین پنجره پشتیبانگیری و بازیابی، ناحیهای به نام Restore برای بازیابی طراحی شده است. سه گزینه دارد:
- Restore my files – به شما امکان میدهد فایلها و پوشههای خود را بازیابی کنید (در تصویر بعدی با 1 مشخص شده است).
- بازیابی فایلهای همه کاربران – شما را قادر میسازد تا فایلهای همه کاربران تعریفشده در رایانه را بازیابی کنید (که در تصویر زیر با 2 ذکر شده است).
- یک نسخه پشتیبان دیگر را برای بازیابی فایلها انتخاب کنید – به شما امکان میدهد فایلها را از نسخه پشتیبان ایجاد شده در رایانه دیگری یا ذخیره شده در مکان دیگری بازیابی کنید (در تصویر زیر با شماره 3 مشخص شده است).
هر سه گزینه بر اساس یک اصل کار میکنند: نسخه پشتیبان را انتخاب یا جستجو کنید و شروع به بازیابی کنید. از آنجایی که گزینههای دوم و سوم به فایلها و پوشههای کاربران دیگر دسترسی دارند، برای اجرا به دسترسی مدیریت نیاز دارند، به این معنی که باید با یک حساب کاربری وارد شوید که بهعنوان ادمین در رایانه شخصی شما تنظیم شده است. بسته به اولویت و پیکربندی خود، روی گزینه مورد نیاز خود کلیک کرده یا ضربه بزنید.
بعد از اینکه یکی از گزینههای بالا را انتخاب کردید، پنجره جدیدی به نام Restore Files باز میشود. در آن، شما میتوانید تصمیم بگیرید که چه مواردی را بازیابی کنید. برای انتخاب فایلها و پوشهها سه گزینه دارید:
- جستجو به شما امکان میدهد محتویات نسخه پشتیبان را جستجو کنید.
- جستجو برای فایل ها – به شما امکان میدهد تا از طریق پشتیبان گیری به منظور انتخاب فایلهایی که میخواهید بازیابی کنید، حرکت کنید.
- جستجو برای پوشه ها – به شما امکان میدهد پوشههایی را که برای بازیابی نیاز دارید مرور و انتخاب کنید. این گزینه فایلهای فردی را در یک پوشه نشان نمیدهد.
اگر جستجو را انتخاب کنید، میتوانید فایلها یا پوشههایی را که میخواهید بازیابی کنید، جستجو کنید. هنگامی که آنها را پیدا کردید، آنها را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.
اگر روی دکمه «مرور فایلها» کلیک کنید یا ضربه بزنید، ابزار پشتیبانگیری و بازیابی پنجره جدیدی راهاندازی میکند که در آن میتوانید نسخه پشتیبان را پیمایش کنید و فایلهایی را که بازیابی میشوند انتخاب کنید. پس از یافتن آنها، روی دکمه افزودن فایل کلیک یا ضربه بزنید.
نکته: میتوانید از کلید Shift برای انتخاب چند فایل به طور همزمان استفاده کنید.
سومین گزینهای که میتوانید برای انتخاب دادهها برای بازیابی استفاده کنید، «Browse for folders» است. اگر روی آن کلیک کنید یا روی آن ضربه بزنید، Backup and Restore به شما امکان میدهد تصویر پشتیبان را پیمایش کنید و پوشههایی را که میخواهید بازیابی کنید انتخاب کنید. پس از علامت گذاری یک پوشه، روی دکمه افزودن پوشه کلیک یا ضربه بزنید تا آن را به لیست اضافه کنید.
میتوانید هر یک از عملیات بالا را تا زمانی که همه فایلها و پوشههایی را که میخواهید به لیست بازیابی اضافه کنید، تکرار کنید. پس از اتمام، دکمه Next را فشار دهید.
مرحله بعدی فرآیند بازیابی این است که مشخص کنید کجا میخواهید فایلها و پوشهها را بازیابی کنید. میتوانید انتخاب کنید که آنها را به مکان اصلی خود بازگردانید (این گزینه پیش فرض است) یا در مکان دیگری. اگر آنها را به مکان اصلی خود بازیابی کنید، فایلهای موجود با همین نام رونویسی میشوند. گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی دکمه Restore کلیک یا ضربه بزنید.
مرحله 4. فایلها و پوشههای خود را از نسخه پشتیبان ویندوز بازیابی کنید
در نهایت، ویندوز شروع به بازیابی تمام فایلها و پوشههایی که انتخاب کردهاید میکند. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا فرآیند تکمیل شود. بسته به تعداد و حجم فایلها و پوشه ها، ممکن است کمی طول بکشد.
در طول فرآیند بازیابی، اگر نسخههای موجود از فایلها و پوشهها در مکانی که انتخاب کردهاید وجود داشته باشد، پشتیبانگیری و بازیابی ویندوز ممکن است از شما بخواهد یکی از گزینههای زیر را انتخاب کنید:
- کپی و جایگزینی – اگر میخواهید فایلهای موجود را با فایلهای پشتیبان جایگزین کنید، این را انتخاب کنید.
- کپی نکنید – به شما امکان میدهد فایل موجود را نگه دارید و نسخه پشتیبان آن را نادیده بگیرید.
- کپی کنید، اما هر دو فایل را نگه دارید – اگر مطمئن نیستید که کدام نسخه از فایل را میخواهید، میتوانید از این گزینه برای ذخیره فایل فعلی و فایل پشتیبان استفاده کنید. نامی که از پشتیبان بازیابی میشود نام دیگری دارد.
توجه داشته باشید که پنجره محاورهای گزینه “این را برای همه تداخلات انجام دهید” را نیز به شما میدهد. اگر این گزینه را علامت بزنید، دیگر این پیام را نخواهید دید، زیرا انتخابی که انجام میدهید بهطور خودکار برای همه تداخلهای مشابه اعمال میشود.
هنگامی که بازیابی نسخه پشتیبان به پایان رسید، باید پیامی دریافت کنید که به شما میگوید “فایلهای شما بازیابی شدهاند.” میتوانید پنجره را ببندید و به صورت دستی به فایلهای بازیابی شده خود دسترسی پیدا کنید، یا میتوانید روی “مشاهده فایلهای بازیابی شده” کلیک یا ضربه بزنید تا File Explorer مکانی را که فایلها و پوشههای بازیابی شده در آن ذخیره میشوند را باز کند.
در هر صورت، اکنون میتوانید دکمه Finish را فشار دهید تا ویزارد Restore Files را که توسط Backup and Restore ویندوز راهاندازی شده است ببندید.
آیا از Windows Backup and Restore برای بازیابی اطلاعات استفاده میکنید؟
اگر دستورالعملهای ما را دنبال کردید، احتمالاً موفق شدهاید فایلها و پوشههای خود را با موفقیت بازیابی کنید. امیدوارم این راهنما به شما کمک کرده باشد که بفهمید چگونه میتوانید اطلاعات خود را از یک نسخه پشتیبان تهیه شده با پشتیبان گیری و بازیابی در رایانه ویندوز 11 یا ویندوز 10 دریافت کنید. اگر سؤال یا بازخوردی دارید، لطفاً در زیر نظر دهید.