وب 3 (Web 3.0) چیست و چرا اهمیت دارد؟
میدانید که اینترنت همیشه در حال رشد و تغییر است. اما این فقط وبسایتها و پلتفرمها نیستند که در حال تغییر هستند. همان کدی که اینترنت روی آن ساخته شده است دائماً در جریان است. در چند سال گذشته، برخی از آینده پژوهان فناوری شروع به اشاره به Web3 کردهاند، اصطلاحی که توسط دانشمند کامپیوتر Gavin Wood ابداع شده است، به عنوان نشانهای از چیزهای آینده. Web3 ایده یک اینترنت جدید و غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین ها ساخته شده است که دفتر کل توزیع شده توسط شرکت کنندگان کنترل میشود. به دلیل ماهیت جمعی بلاک چین ها، اگر زمانی که وب 3 به طور کامل وارد شود – و عناصر آن در حال حاضر وجود داشته باشد – در تئوری نشان دهنده عصر جدیدی از اینترنت خواهد بود که در آن استفاده و دسترسی توسط شبکههای اجتماعی کنترل میشود. به جای مدل متمرکز فعلی که در آن تعداد انگشت شماری از شرکتها بر Web2 ریاست میکنند.
Web1 و Web2 چیست؟
اول، اگر قرار است یک Web3 وجود داشته باشد، باید بفهمید که Web1 و Web2 چیست. Web1 اولین پیش نویس اینترنت بود که در دهه 1990 و اوایل دهه 2000 گسترش یافت. بسیاری از Web1 با استفاده از «پروتکلهای باز» ساخته شدهاند که روشهایی برای تبادل اطلاعات است که میتواند توسط هر کسی استفاده شود، نه فقط یک نهاد یا سازمان. در آن زمان، مردم بیشتر از اینترنت برای خواندن صفحات وب و چت با دوستان یا غریبهها استفاده میکردند. با پیشرفت Web1، افراد و شرکتها به طور فزایندهای از اینترنت برای تجارت الکترونیک و همچنین برای تحقیقات دانشگاهی و علمی استفاده کردند.
Web2 در اواسط دهه 2000 به وجود آمد، زمانی که گروه جدیدی از شرکتهای اینترنتی – تازهکارهایی مانند فیسبوک، ایکس(اتویتر سابق) و ویکیپدیا – به کاربران اجازه دادند تا محتوای خود را ایجاد کنند. اما همانطور که اندرو مکافی، دانشمند پژوهشی MIT، در مصاحبهای در سال 2009 آنها را توصیف کرد، این «پلتفرمهای نرمافزار اجتماعی نوظهور» رایگان برای استفاده، هزینهای داشت – هزینهای که بسیاری از کاربران از آن آگاه نبودند. این شرکتها از فعالیتها و دادههای کاربر با فروش آنها به تبلیغکنندگان درآمد کسب کردند، در حالی که کنترل تصمیمات اختصاصی در مورد عملکرد و حاکمیت را حفظ کردند .
چه فناوریهایی از Web3 پشتیبانی میکنند؟
Web3 توصیف میکند که اینترنت چگونه میتواند بر اساس انواع جدیدی از فناوری به نظر برسد. در اینجا سه مورد اصلی وجود دارد:
- بلاک چین. یک دفترکل توزیع شده دیجیتال و غیرمتمرکز است که در سراسر شبکه کامپیوتری وجود دارد و ثبت تراکنشها را تسهیل میکند. همانطور که دادههای جدید به یک شبکه اضافه میشود، یک بلوک جدید ایجاد میشود و به طور دائم به زنجیره اضافه میشود. سپس تمام گرههای روی بلاک چین بهروزرسانی میشوند تا تغییر را منعکس کنند. این بدان معنی است که سیستم تحت یک نقطه کنترل یا خرابی قرار نمیگیرد.
- قراردادهای هوشمند برنامههای نرمافزاری هستند که در صورت تحقق شرایط مشخص، مانند شرایط توافق شده توسط خریدار و فروشنده، بهطور خودکار اجرا میشوند. قراردادهای هوشمند به صورت کد روی یک بلاک چین ایجاد میشوند که قابل تغییر نیستند.
- داراییها و توکنهای دیجیتال اینها موارد با ارزشی هستند که فقط به صورت دیجیتالی وجود دارند. آنها میتوانند شامل ارزهای دیجیتال، استیبل کوین ها، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و NFT (توکنهای غیرقابل تعویض) باشند. آنها همچنین میتوانند شامل نسخههای توکنشده داراییها، از جمله چیزهای واقعی مانند آثار هنری یا بلیط کنسرتها یا رویدادهای ورزشی باشند.
بعداً خواهیم دید که چگونه هر یک از این فناوریها در عمل با نمونههای واقعی از محصولات پشتیبانی شده توسط Web3 استفاده میشوند.
Web3 چه تفاوتی با Web2 دارد؟
در عصر Web2، کنترل – بر معاملات، محتوا و دادهها – در شرکتهای فناوری متمرکز است. از نظر تئوری، با ظهور Web3 این موضوع تغییر خواهد کرد. انجیلیستها معتقدند که در عصر وب 3، کاربران این قدرت را خواهند داشت که اطلاعات خود را بدون نیاز به واسطههایی که امروزه میبینیم، کنترل کنند. Web3 میتواند نحوه مدیریت اطلاعات، نحوه کسب درآمد از اینترنت و حتی، شاید، نحوه عملکرد شرکتهای مبتنی بر وب را تغییر دهد.
تفاوت دیگر بین این دو نحوه برخورد آنها با اعتماد است. در Web2، یک تراکنش – خواه مبادله پول باشد یا اطلاعات – متکی به دو طرف (و معمولاً یک تسهیل کننده مرکزی نیز) است که اطلاعاتی را که به اشتراک گذاشته میشود به یکدیگر اعتماد میکنند. در مقابل، Web3 از کاربران نمیخواهد که به یکدیگر اعتماد کنند. در عوض، این فناوری به گونهای طراحی شده است که معامله تنها در صورتی انجام میشود که معیارهای خاصی برآورده شود و دادهها تأیید شوند.
در اینجا یک مثال نظری برای کمک به توضیح نحوه عملکرد یک تراکنش Web3 آورده شده است. تصور کنید که شخصی به دنبال خرید بلیط کنسرت در بازار فروش مجدد است. این شخص قبلاً توسط شخصی که بلیط جعلی میفروشد مورد کلاهبرداری قرار گرفته است. او اطمینان داشت که آن شخص در حال فروش یک بلیط واقعی است و پولی را برای شخص ارسال میکند که آن شخص بعداً سرقت میکند. این بار، او تصمیم میگیرد تا یک سرویس مبادله بلیط مبتنی بر بلاک چین مبتنی بر وب 3 را امتحان کند. در این سایت ها، به هر بلیط یک هویت منحصر به فرد، تغییرناپذیر و قابل تایید اختصاص داده میشود که به یک شخص واقعی گره خورده است. قبل از اینکه شرکت کننده کنسرت بلیط خود را بخرد، اکثر گرههای شبکه اعتبار فروشنده را تأیید میکنند و از واقعی بودن بلیط اطمینان میدهند. بلیتش را میخرد و از کنسرت لذت میبرد.
کریپتو با مشکلاتی مواجه شده است. این برای Web3 به چه معناست؟
بازار ارزهای دیجیتال با آینده نامشخصی مواجه است: در سال 2022، بیش از 50 درصد از ارزش بازار خود را از دست داد، زیرا چندین ارز ارزش خود را از دست دادند و چندین صرافی ارزهای دیجیتال بسته شدند. درست است که ارزهای دیجیتال و وب 3 هر دو بر روی بلاک چین ساخته شدهاند اما کودک Web3 را با آب حمام ارزهای دیجیتال بیرون نیندازید: حوزههای دیگر تجربه Web3 همچنان به جلو میروند. این اعداد 2022 را بررسی کنید :
- با وجود کاهش سرعت در نیمه دوم سال، تعداد فروش NFTها 68 درصد افزایش یافت . NFTها نمایش دیجیتالی از یک دارایی ذخیره شده در یک بلاک چین هستند. از آنجایی که NFT بنا به تعریف غیرقابل تعویض است، به این معنی که نمیتوان آن را تکرار کرد، به عنوان مدرک دیجیتالی مالکیت عمل میکند که میتواند خریداری یا فروخته شود.
- دانلود ابزار اصلی برای اتریوم 87 درصد افزایش یافته است. اتریوم یک بلاک چین قرارداد هوشمند است. ابزارهای اصلی همان چیزی است که توسعه دهندگان باید با آن کار کنند.
- حجم پرداخت استیبل کوین روی زنجیره بیش از 50 درصد رشد کرد. استیبل کوین یک ارز دیجیتال خصوصی و تثبیت شده است که به ارز، کالا یا ابزار مالی دیگری متصل شده است.
- تعداد کاربران فعال بازی Web3 60 درصد افزایش یافته است.
- بازار جهانی توکنیزاسیون حدود 23 درصد رشد کرد. توکن سازی فرآیندی است که توسط آن NFTها ایجاد میشوند و پتانسیل تأثیرگذاری بر ساختار خدمات مالی و بازارهای سرمایه را دارد .
چند نمونه از Web3 در دنیای واقعی چیست؟
تعداد تراکنشهای پشتیبانی شده توسط Web3 همچنان در حال افزایش است. در اینجا چهار نمونه وجود دارد که در چشم انداز روندهای فناوری مک کینزی برای سال 2023 ذکر شده است:
- در نوامبر 2022، JPMorgan Chase اولین تراکنش بین مرزی بلاک چین خود را انجام داد که شامل سپردههای دلار سنگاپور و ین ژاپن توکن شده بود. این تجارت بخشی از پروژه گاردین، مشارکت بین جی پی مورگان چیس و بانک دی بی اس بود.
- Securitize، یک شرکت اوراق بهادار دارای دارایی دیجیتال، با شرکت سرمایهگذاری جهانی KKR برای راهاندازی صندوق توکنسازی شده در بلاک چین بهمن شریک شد. توکنسازی با دیجیتالی کردن عملیات و کاهش حداقل سرمایهگذاری، سهام خصوصی را به روی سرمایهگذاران فردی بیشتری باز میکند.
- 100 Thieves، یک برند ورزشهای الکترونیکی و سبک زندگی، اگر در عرض 75 ساعت یک کیف پول دیجیتالی روی پلتفرم ایجاد کنند، یک گردنبند الماس NFT به طرفداران ارائه میدهد. بیش از 300000 نفر از NFT استفاده کردند.
- نایک پس از خرید استودیوی Web3 RTFKT در سال 2021، پلتفرم Web3 خود را به نام .Swoosh در سال 2022 راهاندازی کرد و از آن زمان NFTهای مبتنی بر بلاک چین را به مشتریان ارائه کرده است. پلتفرم .Swoosh به عنوان مرکزی برای عرضه محصولات جدید و همچنین فضایی برای مشتریان برای اشتراکگذاری طرحهای پوشاک مجازی است.
آیا Web3 همان متاورس است؟
نه کاملا. به گفته متیو بال، فنآور، Web3 به پایگاههای داده غیرمتمرکز و معماری سیستمها اشاره دارد، در حالی که متاورس الگوی جدیدی از محاسبات و شبکه است. هر دوی آنها ممکن است به آنچه ما امروز به عنوان اینترنت تجربه میکنیم موفق شوند، اما تا تحقق آن راه زیادی در پیش است.
برخی از نگرانیها در مورد Web3 چیست؟
فناوریهای Web3 در حال حاضر توسط پیشگامان فناوری در حال استفاده است. اما پذیرندگان اولیه Web3 با چالشهای متعددی روبرو هستند که با گسترش بیشتر ابزارهای فعالشده با Web3، به احتمال زیاد ظاهر میشوند. در حال حاضر چالش ها شامل موارد زیر است:
- مقررات در حال تحول مقامات در حال توسعه رویکردهای خود برای مسائل حاکم مانند حمایت از مصرفکننده و سرمایهگذار، قانونی بودن و قابل اجرا بودن قراردادهای مبتنی بر بلاک چین و استانداردهای شناخت مشتری و ضد پولشویی هستند.
- ارزش پیشنهادی و تجربه کاربری در مقایسه با محصولات Web2 که در طی دو دهه توسعه به خوبی تنظیم شده اند، Web3 استانداردهای تجربه کاربری نسبتاً ضعیفی دارد. کاربرد محصولات Web3، مانند NFTها نیز برای بسیاری از مصرف کنندگان و شرکتها نامشخص است.
- حمایت از مصرف کننده در میان شکستهای اخیر چندین پروژه Web3، حفاظت از مصرفکننده و سرمایهگذار در حال تبدیل شدن به یک نقطه کانونی برای تنظیمکنندهها و عموم مردم است.
Web3 راه حلی برای مشکلاتی نیست که Web2 را آزار میدهد. در واقع، احتمالاً باید سختتر کار کنیم تا همان مشکلات قدیمی را به روشهای جدیدی که توسط این نسل جدید اینترنت ضروری است، برطرف کنیم.