متاورس چیست؟
دریابید که “متاورس” چیست، از منشأ گرفته تا همکاریهای تجاری و اینکه چگونه میتوانید آن را امروز برای کسب و کار خود به کار ببرید.
هنگامی که به متاورس فکر میکنید، ممکن است شخصی را در حال انجام یک بازی ویدیویی در حالی که هدست حجیمی که بیشتر صورتش را میپوشاند به سر دارد تصور کنید.
جای تعجب نیست که بازیهای دیجیتال یکی از اولین پذیرندگان متاورس است.
اما، اگر متاورس تماماً در مورد بازی باشد، آقای زاکربرگ تمام شرکت خود را روی آن شرط نمیبندد.
در سال 2021، مدیرعامل فیس بوک، مارک زاکربرگ، تغییر نام شرکتی را که دو دهه پیش تأسیس کرده بود از فیس بوک به متا اعلام کرد – و مفهوم “متاورس” از یک ایده زیربنایی و آینده نگر به یک استراتژی تجاری جریان اصلی ارتقا یافت.
در این مطلب، ما دقیقاً به معنای چیستی متاورس، از کجا آمده و چگونه تکامل یافته است و به تکامل خود ادامه خواهد داد، خواهیم پرداخت.
متاورس چیست؟
شرکت متا، متاورس را به عنوان “تکامل بعدی در ارتباط اجتماعی و جانشین اینترنت موبایل” تعریف میکند.
در حالی که این تعریف به طور کلی درست است، مهم است که بدانید شرکت متا، متاورس را کنترل نمیکند. هیچ شرکتی انجام نمیدهد.
در واقع، به جای اینکه به یک فضای مجازی به نام متاورس فکر کنیم، در مرحله فعلی بهتر است از شکل جمع، متاورسها استفاده کنیم.
متاورس میتواند هر فضای مجازی سه بعدی باشد که توسط فناوریهایی از جمله واقعیت مجازی (VR) واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT) و زنجیره بلوکی – که به افراد اجازه میدهد با یکدیگر تعامل داشته باشند، باشد. (و در برخی موارد، با آواتارهای غیر انسانی که میتواند شکلی تخیلی از جسم شما باشد). امروزه متاواژههای زیادی وجود دارد. اکثر آنها توسط شرکتهای فردی ایجاد شدهاند و هدف خاصی را دنبال میکنند. قابلیت همکاری در میان متاورسها بسیار کم است، زیرا استانداردهای به اشتراک گذاری هویت کاربران و دادهها در فضاهای متاورژن مختلف هنوز ایجاد نشده است.
تاریخچه متاورس
اصطلاح متاورس برای اولین بار توسط نویسنده علمی تخیلی نیل استفنسون در رمانش در سال 1992 با نام “برخورد برفی” استفاده شد. در این رمان، آقای استفنسون دنیای مجازی سه بعدی را توصیف میکند که مردم به نوعی میتوانند آن را اشغال کنند.
شخصیت اصلی رمان، هیرو، از طریق یک ترمینال شخصی که تصاویر واقعیت مجازی سه بعدی را به عینک خود میفرستد، به متاورز دسترسی پیدا میکند. آواتار هیرو با آواتارهای افراد دیگر در متاورس تعامل دارد و در واقع، “Snow Crash” نام فایل دادهای است که آواتار هیرو در متاورس دریافت کرده است.
جدای از داستان، بازی دیجیتال نحوه معرفی و اقتباس از متاورس توسط مصرف کنندگان در ابعادی شبیه است. Pokémon Go که در سال 2016 راهاندازی شد و واقعیت افزوده را در بازیهای موبایلی گنجانده بود، در دنیا طوفانی به پا کرد.
از آن زمان، بازیهای چندنفره مانند Fortnite، Minecraft و Roblox، یک محیط مجازی را فراهم کردهاند که در آن بازیکنان میتوانند در قالب آواتار با یکدیگر تعامل داشته باشند و پایه و اساس متاورس را ایجاد کنند.
در سال 2023، توسعه و پذیرش متاورس فراتر از بازی و به صنایع دیگر رفته است. بازاریابی متاورس در حال تبدیل شدن به یک کلمه کلیدی در بین برندهای مصرف کننده است. شرکتهای چندملیتی بزرگ، از جی پی مورگان، نایک و آدیداس گرفته تا مکدونالد، همگی ابتکاراتی برای جذب پتانسیل بازاریابی متاورس دارند که سطح دیگری از اتصال و بعد جدیدی را برای اقتصاد جهانی ما ایجاد میکند.
متاورس چه تفاوتی با اینترنت دارد؟
اگرچه متاورس اغلب تکامل بعدی اینترنت در نظر گرفته میشود، تفاوتهای قابل توجهی بین این دو وجود دارد.
اینترنت، همانطور که ما میشناسیم، شبکهای از وبسایتها است. در ابتدا وبسایتها فقط برای توزیع اطلاعات ایجاد شدند. امروزه وبسایتها اهداف مختلفی از خرید، سرگرمی گرفته تا ارتباطات را انجام میدهند. ظهور شبکههای اجتماعی، اینترنت را به کانالی برای ارتباط افراد و به اشتراک گذاشتن زندگی خود با یکدیگر تبدیل کرد. حتی به همان اندازه که اینترنت عظیم است، هنوز مکانی برای ذخیره و به اشتراک گذاری اطلاعاتی است که کاربران آن درباره آنچه در «دنیای واقعی» رخ داده است، تولید میکنند. برعکس آن، متاورس یک دنیای مجازی است که کاربرانش در آن زندگی مجازی خود را «زندگی» میکنند. فعالیتهایی که در متاورژن اتفاق میافتد و دادههایی که آن ذخیره میکند ممکن است هیچ ارتباطی با «دنیای واقعی» نداشته باشند.
به عبارت دیگر، اینترنت امتداد دنیای واقعی است، در حالی که متاورس یک فضای مجازی است که به موازات دنیای واقعی وجود دارد.
برای درک این تفاوت، پست کردن تصاویری از یک گردهمایی شام با دوستان خود در شبکههای اجتماعی در مقابل برگزاری یک گردهمایی مجازی با دوستان خود در متاورس در نظر بگیرید.
در متاورس، شما میتوانید بسیاری از تعاملات و رویدادهای روزمره زندگی روزمره خود را در شکل آواتار خود انجام دهید. آواتار شما میتواند با آواتارهای دیگران تعامل داشته باشد.
شما میتوانید مانند دنیای واقعی فعالیتهای زیادی را در دنیای مجازی انجام دهید، مانند خرید و فروش کالا، شرکت در کنسرت، رفتن به موزه، ساختن یا بازسازی خانه و غیره.
چگونه NFT و Cryptocurrency Metaverse را ممکن کردند؟
برای فعال کردن فعالیتهای تجاری در متاورس، متاورس به سیستمی برای پشتیبانی از معاملات تجاری نیاز دارد.
تجارت کالا و خدمات در دنیای مجازی دو چالش دارد. اول، به راهی برای تعیین مقدار نیاز دارد. از آنجایی که هر کالای دیجیتالی را میتوان به راحتی کپی و تکثیر کرد، متاورس به راهی برای شناسایی اصالت کالا و صاحبان آن نیاز دارد. همانطور که برای یک خودروی معیوب یا تقلبی گوچی قیمت یکسانی نمیپردازید، احتمالاً نمیخواهید برای کالاهای دیجیتالی که کپیهای اصلی هستند، همان قیمت را بپردازید – حتی اگر ظاهر یکسانی داشته باشند.
ثانیاً، متاورس به راهی برای تراکنش در دنیای مجازی نیاز دارد. به ارز مجازی نیاز دارد.
اینجاست که توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) و ارزهای دیجیتال به کمک میآیند. هم NFTها و هم ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. در حالی که فناوریها کاملاً پیچیده هستند، درک کاربرد آنها بسیار ساده است.
NFT به عنوان یک گواهی عمل میکند، مانند عنوان یک خانه. حتی اگر خود محصول دیجیتالی قابل تکرار باشد، NFT نمیتواند و همیشه به نسخه اصلی گره خورده است. از این رو، آنها را توکنهای غیر قابل تعویض مینامند. کریپتوکارنسی (رمز ارز) یک تناسب طبیعی با متاورس است. از آنجایی که متاورس مجازی است، همیشه فعال، خودپایدار است و امکانات باورنکردنی را در تجارت ایجاد میکندو بسیاری از این احتمالات مبنایی در ارزهای دیجیتال دارند.
ظهور بیت کوین در سال 2009 باعث افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در دهه گذشته شد.
با این حال، در سراسر متاورس، اتریوم که از NFT نیز پشتیبانی میکند، محبوبترین ارز دیجیتال است.
همچنین برای پلتفرمهای متاورس معمول است که نسخههای خود را از ارز دیجیتال ایجاد کنند. به عنوان مثال، بازار مجموعه هنری محبوب NFT، Bored Ape Yacht Club، ارز دیجیتال خود را به نام ApeCoin دارد.
چگونه وارد Metaverse میشوید؟
در حال حاضر هیچ راه استانداردی برای دسترسی به متاورس وجود ندارد. پلتفرمهای متاورس مختلف ممکن است نیازمندیهای متفاوتی داشته باشند. اما، در بیشتر موارد، میتوانید با دستگاههایی که از قبل در اختیار دارید – یک رایانه یا یک دستگاه تلفن همراه – کاوش متاورس را شروع کنید.
درست مانند دسترسی به هر پلتفرم در اینترنت، معمولاً باید یک حساب کاربری ایجاد کنید.
اکثر پلتفرمها به کاربران اجازه میدهند که به صورت رایگان شروع کنند. اگر میخواهید در فعالیتهای تجاری شرکت کنید، باید یک کیف پول ارز دیجیتال راهاندازی کنید.
با این حال، برای داشتن تجربهای همه جانبه که متاورس بیشتر به آن معروف است، باید یک هدست واقعیت مجازی مانند Oculus Quest 2 داشته باشید.
برندهای بزرگ چگونه درگیر میشوند
برخی از کسبوکارهایی که برای متاورس آماده میشوند، نامهای مهمی مانند نایک، آدیداس و ون هستند.
در اکتبر سال 2021، نایک چندین درخواست علامت تجاری را برای شعارها و نمادهای محبوب خود (مانند «فقط انجامش بده» و علامت علامت نمادین را ثبت کرد و به آن اجازه ساخت و فروش کالاهای مجازی را داد. این اتفاق همزمان با اعلام متا، توسط مارک زاکربرگ رخ داد.
بعداً در همان سال، نایک خرید استودیوهای شرکت کفش مجازی RTFKT را اعلام کرد که به آن کمک میکند کفشهایی برای فروش در متاورس ایجاد کند. این یک خبر عالی برای کفشهای کتانی در همه جا است.
آدیداس با پروژههای مشترک NFT (که از آن زمان به فروش رسیدهاند) و مجموعههای انحصاری را با هنرمندان دیگر ایجاد میکند، در حال هجوم به دنیای متاورس است. NFTهای آن مجموعا بیش از 22 میلیون دلار فروخته شد.
این برند با سرمایه گذاری در NFTها به عنوان یک شرکت، جامعه NFT را تایید کرده است و زمین بزرگی را در متاورس خریداری کرده است تا میزبان مهمانیها و رویدادهای مجازی باشد.
این یکی از اولین شرکتهایی است که نه تنها NFTها را منتشر کرد، بلکه در واقع در خود اکوسیستم متاورس سرمایه گذاری کرد.
وانس هم درگیر است. این شرکت یک پارک اسکیت آنلاین ساخته است که تاکنون بیش از 48 میلیون بازدیدکننده داشته است. این نوع تعامل بینظیر است – رویدادهای حضوری به سادگی نمیتوانند ظرفیت یکسان افراد را در خود جای دهند. مشتریان همچنین میتوانند برای کسب امتیاز و سفارشی کردن آواتار از فروشگاه مجازی Vans خرید کنند.
اما در حالی که برخی از مارکها در متاورس فروخته میشوند، برخی دیگر برای مشارکت مرددتر هستند. با کاهش محدودیتهای همه گیر، بسیاری از مصرف کنندگان مشتاق به ارتباط حضوری بوده اند و علاقه آنها را از مکانهای ملاقات مجازی دور میکنند.
علاوه بر این، ظهور هوش مصنوعی مولد به عنوان یک ابزار به یک ابزار جدید درخشان تبدیل شده است که توجه مصرف کنندگان و برندها را به خود جلب کرده است.
اینها تنها چند دلیل است که چرا متاورس در برخی از برندها مطرح شده است اما در برخی دیگر نه.
تبلیغات و بازاریابی به نسل Z
هدف اصلی برندها برای ورود به دنیای متاورس، دستیابی به نسل بعدی مصرف کنندگان است: نسل زد ( Gen Z).
ثابت شده است که Gen Z به صورت دیجیتالی برای بازاریابی دشوار است. آنها درک شهودی از فناوری دارند که در نسلهای قبلی بی سابقه بوده است.
طبق برخی گزارش ها، نسل Z زندگی دیجیتال را به اندازه زندگی فیزیکی مهم میداند. برای برخی، تفاوت چندانی وجود ندارد. دنیای مجازی و رسانههای اجتماعی زندگیهای مجزا نیستند، بلکه گسترش بیشتری از واقعیت فیزیکی فعلیشان هستند.
همچنین دوستی در سراسر جهان را بیشتر به واقعیت فعلی تبدیل میکند و به معنای قرار گرفتن در معرض مارکهایی است که معمولاً آنها را نمیشناسند.
این تأثیر دو برابری بر بازاریابی و فروش بالقوه برندها دارد: قرار گرفتن در معرض محدودیتهای فیزیکی نامحدود است و کالاهای فیزیکی و دیجیتالی به بازیکنانی با ارزش برابر تبدیل میشوند.
به عنوان مثال نایک، یک کفش مجازی ارزش کمتری ندارد زیرا در حوزه دیجیتال وجود دارد – قابلیت رقابت را دارد.
اگر مخاطبان هدف یک برند دیجیتالی شوند، جای تعجب نیست که برندها برای رقابت باید نوآوری دیجیتال را دنبال کنند.
از آنجایی که متاورس نقش مهمی را به عنوان یک کانال بازاریابی و تجاری ایفا میکند، تبلیغات در متاورس ضروری خواهد شد.
اشکال جدیدی از تبلیغات ظاهر خواهد شد.
بیلبوردهای مجازی سه بعدی تبلیغات نمایشی جدید خواهند بود و آواتارهای حمایت شده تأثیرگذاران جدید در متاورس خواهند بود.
B2B Metaverse: کنفرانسهای مجازی و محل کار
متاورس در فضای تجارت به کسب و کار (B2B) به اندازه برندهای تجاری به مصرف کننده (B2C) اهمیت دارد.
این بیماری همه گیر جامعه را وارد دوره جدیدی از نوآوری دیجیتال کرد و نیاز قابل توجهی به فناوریهای پیشرفته ایجاد کرد که به ما اجازه میدهد تا به تلاشهای تجاری روزمره خود از خانه ادامه دهیم.
شرکتهایی که به کنفرانسها و نمایشگاههای تجاری وابسته بودند، باید به سرعت حرکت میکردند.
متاورس فرصتهای قابل توجهی را برای شرکتها فراهم میکند تا از طریق واقعیت مجازی با هم ملاقات کنند و در هزینههای سفر، اقامت و سایر هزینههای مربوط به کسبوکارها و شرکتکنندگان صرفهجویی کنند.
استارت آپهای متعددی مانند Flox و Virtway Events در تلاش هستند تا با ارائه پلتفرمهایی برای کسب و کارها برای ایجاد کنفرانسها و رویدادهای مجازی فراگیر از فرصتها استفاده کنند.
نتیجه گیری
متاورس هنوز در مرحله ابتدایی خود است. در حالی که زیرساختهای آن هنوز در حال راهاندازی است، برخی از شرکتها و برندها از این فرصت استفاده میکنند تا بخشی از این دنیای جدید باشند.
با این حال، شایان ذکر است که در حالی که برخی از برندها ابتدا در حال غوطه ور شدن به سمت متاورس هستند، به نظر میرسد برخی دیگر از ابتکارات متاورس خود عقب نشینی میکنند.
در اوایل سال 2023، دیزنی و مایکروسافت اعلام کردند که واحدهای متاورس مربوطه خود را تعطیل میکنند. به نظر میرسد حتی متا نیز تلاشهای خود را اندکی کاهش میدهد، زیرا در اخراجهای اخیر شرکت، برخی از کارکنان بخش متاورز خود را کنار گذاشته است.
اما این بدان معنا نیست که متاوره در حال از بین رفتن است.
مانند اینترنت در دهه 90، متاورس پتانسیل زیادی برای شکل دادن به مشاغل و زندگی مردم دارد. فناوریها، کاربردها و مدلهای کسبوکار پیرامون متاورژن به سرعت در حال تکامل هستند.
همانطور که گسترش وبسایتها وب 1.0 را برجسته کرد و پذیرش رسانههای اجتماعی نشان دهنده وب 2.0 بود، متاورس میتواند امضای وب 3.0 باشد .
هیچ کس نمیداند که متاورس در آینده چگونه تکامل خواهد یافت. اما یک چیز مسلم است – این پدیده دیگر علمی تخیلی نیست. الان اینجاست.
بسیار مفید وعالی