رفع مشکل چراغ Adsl چشمک زن (قطعی اینترنت) – 5 روش

آیا تا به حال دیده‌اید که یک چراغ ADSL به رنگ سبز روی مودم شما چشمک می‌زند و تعجب کرده‌اید که معنی آن چیست؟ مطمئن باشید شما تنها نیستید. بسیاری از مردم این حالت را دیده‌اند و نمی‌دانند به چه معناست. امروز، ما قصد داریم همه چیز را در مورد مشکل چراغ سبز چشمک زن ADSL و معنای آن برای اتصال اینترنت به شما بگوییم.

 

چرا چراغ ADSL سبز، چشمک می‌زند؟

در شرایط عادی که اینترنت متصل است، نور چراغ ADSL روتر خود را به صورت ثابت می‌بینیم. این نشان می‌دهد که اتصال در شرایط خوبی است.

در واقع مودم اینترنت سه چراغ اصلی دارد. اول چراغ برق که معمولا روی آن کلمه Power نوشته شده و دوم چراغ ADSL که اتصال مودم با سرویس دهنده اینترنت (ISP) را نشان می‌دهد و سوم چراغ اینترنت.

هنگامی که مودم را روشن می‌کنید بلافاصله چراغ برق روشن می‌شود. اگر این اتفاق نیافتاد ممکن است مشکلی در کابل یا خود مودم وجود داشته باشد. چند لحظه بعد از روشن شدن، چراغ ADSL شروع به چشمک زدن می‌کند. این یعنی مودم در تلاش است با سرویس دهنده اینترنت ارتباط برقرار کند. اگر ارتباط برقرار شد چراغ ADSL ثابت می‌شود و آنگاه چراغ اینترنت روشن می‌شود. در واقع چراغ اینترنت چشمک می‎‌زند. این یعنی در این حالت اتصال شما به اینترنت برقرار است.

 

بیشتر بخوانید: ISP چیست؟(ارائه دهنده سرویس اینترنتی) و چگونه آن را انتخاب کنم؟

 

با این حال، اگر مشاهده کردید که چراغ ADSL به رنگ سبز چشمک می‌زند، نشانه آن است که مودم/روتر در تلاش است با سرویس DSL شما همگام شود ولی این اتفاق نمی‌افتد، یا اینکه اتصال DSL معیوب است.

این مشکل توجه ما را می‌طلبد و در اینجا چند راه حل وجود دارد که به شما کمک می‌کند مشکل را برطرف کرده و دوباره آنلاین شوید.

 

چگونه مشکل چراغ چشمک زن ADSL را رفع کنیم؟

اگر چراغ DSL شما چشمک می‌زند، چند مرحله عیب یابی وجود دارد که می‌توانید برای رفع مشکل انجام دهید. ما برخی از رایج‌ترین راه‌حل‌های این مشکل را در این پست بیان کرده‌ایم، بنابراین اگر با اتصال WiFi خود مشکلی دارید، حتماً آنها را بررسی کنید.

 

1- کابل‌ها را بررسی کنید

اولین کاری که در این مورد انجام می‌دهیم بررسی کابل‌ها و کانکتورها، به خصوص کابل ADSL (در واقع کابل تلفن) است. بررسی کنید که آیا کابل ADSL به پورت صحیح وصل شده است یا خیر، و در صورت وجود، مطمئن شوید که در آنجا محکم قرار دارد.

شل بودن کابل یا اتصال اشتباه کابل باعث چنین مشکلاتی می‌شود، بنابراین ابتدا باید این موارد را بررسی کنیم. هنگام بررسی کابل ADSL، مطمئن شوید که همه کابل‌های دیگر را بررسی کنید و فراموش نکنید که هر دو سر هر کابل را بررسی کنید.

اگر بعد از اینکه مطمئن شدید همه چیز محکم و درست وصل شده است، چراغ ADSL همچنان سبز چشمک می‌زند، راه حل بعدی را امتحان کنید.

 

بیشتر بخوانید: شبکه وای‌فای مهمان چیست و چگونه آن را راه اندازی کنیم؟

 

2- مودم را ریستارت کنید

راه‌اندازی مجدد مودم یک راه حل ساده و سریع برای اکثر مشکلات شبکه از جمله چراغ ADSL چشمک زن است. فرآیند بسیار ساده است و همه می‌توانند آن را انجام دهند.

فقط باید مودم را خاموش کنید و سیم برق آن را از پریز جدا کنید. مودم را چند دقیقه بدون برق بگذارید. سپس آن را دوباره به پریز برق وصل کرده و روشن کنید.

توجه: اگر مودم شما باتری دارد، قبل از اینکه مودم را از منبع برق جدا کنید، حتما آن را خارج کنید و قبل از اینکه مودم را به منبع برق وصل کنید، باتری را دوباره وصل کنید.

3- سیم تلفن، اسپلیتر، میکرو فیلتر یا پریز دیواری معیوب

اگر مشکل همچنان حل نشد، می‌توانید از کابل ADSL دیگری استفاده کنید یا “مودم را به جک (پریز) دیگری متصل کنید”.

همچنین اگر از میکرو فیلتر یا اسپلیتر استفاده کرده‌اید، سعی کنید مودم را مستقیماً به جک دیواری متصل کنید. شاید اسپلیتر یا میکرو فیلتر معیوب باشد اما تا زمانی که این راه حل را امتحان نکنید متوجه نخواهید شد.

تغییرات لازم را یکی یکی انجام دهید و منتظر بمانید تا ببینید چراغ ADSL سبز می‌شود یا خیر. اگر همچنان به چشمک زدن ادامه داد، به مرحله بعدی بروید.

 

4- مودم خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید. (Reset)

توجه: اگر تنظیمات ISP خود را ندارید یا نمی‌دانید که چگونه مودم خود را تنظیم کنید، از این مرحله رد شوید. بازنشانی کارخانه تمام تنظیمات را پاک می‌کند و مودم شما به تنظیمات اصلی باز می‌گردد. اگر در مورد راه‌اندازی مجدد مودم خود مطمئن هستید، می‌توانید ادامه دهید. اگر نه، این مرحله را رد کنید.

 

برای بازنشانی مودم به تنظیمات کارخانه، به یک شی نوک تیز مانند خودکار یا گیره کاغذ نیاز دارید. همچنین توصیه می‌شود دفترچه راهنمای مودم را پیدا کنید زیرا باید دکمه ریست را با شی فشار دهید و آن را برای چند ثانیه نگه دارید. دفترچه راهنما باید به شما بگوید که چه مدت باید دکمه را فشار دهید. در طی این فرآیند، مودم راه‌اندازی مجدد می‌شود و تنظیمات به حالت پیش فرض کارخانه باز می‌گردد. حالا باید مودم را از ابتدا راه‌اندازی کنید.

اگر با این کار مشکل برطرف نشد،دیگر زمان آن فرا رسیده و باید با پشتیبانی مشتری ISP خود در تماس باشید.

 

5- با پشتیبانی مشتری ISP خود تماس بگیرید

گاهی اوقات با یک مودم معیوب سر و کار داریم و هر کاری که امتحان می‌کنیم نتیجه‌ای نمی‌دهد. در این صورت، بهتر است با پشتیبانی ISP خود تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. توضیح دهید که مشکل چیست و از آنها بخواهید که اگر در حال حاضر مشکلی در خط وجود دارد به شما بگویند. اگر آنها روی چیزی کار می‌کنند یا مشکلات فنی دارند، باید منتظر بمانید تا آن را برطرف کنند. هنگامی که آنها مشکل را حل کردند، چراغ ADSL دوباره سبز ثابت می‌شود.

با این حال، اگر اینطور نیست، آنها می‌توانند خط شما را آزمایش کنند و می‌توانند بررسی کنند که آیا مشکل شما نیاز به بازدید از یک تکنسین دارد یا خیر. اگر تکنسین تشخیص دهد که مودم معیوب است، ممکن است انتظار داشته باشید که آن را جایگزین کنید. همچنین ممکن است خط تلفن دچار نویز یا قطعی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *