چگونه هوش مصنوعی هنر گرافیک را تغییر می دهد
ما با طراحان گرافیک برجسته صحبت کردیم تا بفهمیم چگونه و چرا از هوش مصنوعی استفاده میکنند.
هوش مصنوعی بر تمام زمینههای طراحی و خلاقیت تاثیر میگذارد، به طوری که برخی افراد و رشته تخصصی آنها تغییرات بیشتری را نسبت به دیگران مشاهده میکنند. برای اینکه بفهمیم هوش مصنوعی چگونه طراحی گرافیکی را تغییر میدهد، با خلاقان چهار آژانس طراحی مختلف صحبت کردیم.
Simon Elliott، شریک Rose، : “من میتوانم مزایای و جذابیت را در کاهش زمان ایجاد آزمایشهای تکراری و پیشرفتهای طراحی ببینم. همچنین میتوانم ببینم که چگونه به طراحان گرافیک و کسانی که نیاز دارند کمک میکند. بنابراین من فکر میکنم این نوع تغییرات در حال حاضر در برخی از زمینههای طراحی مفید بوده است.”
کانر ادواردز، طراح استودیو جک رنویک، هوش مصنوعی را ابزاری جدید و هیجانانگیز میبیند، شبیه به Photoshop یا Cinema 4D اما مانند هر ابزار دیگری محدودیت هایی دارد. هوش مصنوعی هنوز ارتباطات خلاقانهای را که مغز انسان انجام میدهد ایجاد نمیکند – آن مشاهدات عجیب و غریب و شگفتانگیز که همیشه منطقی نیستند یا گاهی کاملاً بر اساس شانس هستند. چیزی بیش از ابزاری برای کمک به مردم برای اجرایایدههای خود است.”
خطرات استفاده از هوش مصنوعی
تان میگوید در کنار هیجان پیرامون این فناوری جدید، احساس خطر نیز وجود دارد. “در حالی که ابزارها به طور اجتناب ناپذیری وارد زندگیمان شده اند – مهم است که عمیق تر فکر کنیم که چگونه به این فناوری اجازه میدهیم صنعت ما را شکل دهد و تأثیر طولانی مدت نه تنها بر نحوه کار ما، بلکه بر ارزش کار ما میتواند باشد. بررسی شود”
چند چیز خاص وجود دارد که( تان) را نگران میکند، “سخت است که ارزش هنر را درک نکنیم، و ارزش هنرمندان با این سهولت کاهش یافته است که اکنون میتوان با یک کلیک تصاویر جذابی ایجاد کرد. او همچنین نگران این است که هوش مصنوعی در « بی محتوا بودن » طراحی یا برندسازی وب نقش داشته باشد. “
ادواردز نیز نگرانیهای مشابهی دارد. “ما نگران هستیم که هوش مصنوعی بتواند خروجی خلاقانه صنعت ما را یکسان کند. هوش مصنوعی از ورودیهای که مابه آن میدهیم یاد میگیرد، بنابراین اگر چیزی را از هوش مصنوعی بخواهیم، به ناچار آن را برای شخص دیگری، در جایی دیگر بازتولید میکند. این خلاقانه صنعت را شبیه به هم میکند.
نگرانی ار مالکیت و حق کپی رایت نیز موضوع دیگریست که باید مورد توجه قرارگیرد. ادواردز میگوید: «همانطور که هوش مصنوعی دادهها را از تصاویر در سراسر اینترنت جمعآوری میکند، سؤالاتی در مورد مالکیت این خلاقیتهای جدید مطرح میشود.
کریستی میگوید: «هماکنون مشکلاتی در رابطه با IP خلاقانه و هوش مصنوعی وجود دارد، و بدون مقررات مناسب، این وضعیت بدتر میشود. هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است، در حال حاضر تشخیص تصاویر تولید شده توسط انسان از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی دشوار شده است.
سر عت تولید تصاویر توسط هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک مزیت در نظر گرفته شود، اما یک جنبه دیگر نیز وجود دارد. الیوت خاطرنشان میکند که میتواند منجر به تنبلی یا اعتماد بیش از حد در برخی از طراحان شود، اما میتواند بر مشتریان نیز تأثیر بگذارد. «هوش مصنوعی میتواند انتظار مشتری برای تحویل سریعتر را تقویت کند. »
تان میگوید: «تأثیر هوش مصنوعی بر خلاقیت نیز بهطور بالقوه یک مسئله است: «مطالعه اخیر نشان میدهد که در حالی که هوش مصنوعی میتواند خروجی خلاقیت هر فرد را بهبود بخشد، میتواند با یکسان کردن تفکر افراد مانع خلاقیت شود.» از هوش مصنوعی باید برای خلاقیت بیشتر انسان استفاده کنید اما اگر میخواهید اصیل تر و برتر باشید، نه.”
هوش مصنوعی و طراحی امروز
علیرغم این خطرات احتمالی، همه طراحانی که با آنها صحبت کردیم از هوش مصنوعی به شکلی در کار خود استفاده میکنند. کانر از تجربه خود میگوید: که چگونه هوش مصنوعی میتواند در زمان طراحان صرفه جویی کند: “ما عملاً از آن برای سریعتر و کارآمدتر کردن کارهای تکراری استفاده کرده ایم، مواردی مانند برش تصویر، تغییر اندازه و ویرایش رنگ، وقت آن است که روی کارهای خلاقانهتر تمرکز کنیم. به نظر من آزمایش چیزی جذاب و سرگرمکننده است و چیزهایی را سریع امتحان میکنم که شاید قبل از هوش مصنوعی روزها طول میکشد.»
در Design Bridge و Partners، این تیم همچنین دریافتهاند که هوش مصنوعی میتواند سرعت کارها را افزایش دهد. تان میگوید: «ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند Midjourney و Stable Diffusion برای تولید مفهوم، تجسمسازی سریع و استوریبرد عالی هستند. “نتایج در انتقال اینایده به مشتریان چشمگیر است، زیرا به ما امکان میدهد در کسری از زمان فریمهای آماده ایجاد کنیم – اما کنترل آن دشوار است. هنوز تلاش و زمان زیادی لازم است تا بتوانیم جهت دقیقی به آن بدهیم، همانند طراحی که انسان خلق میکند.
در Rose، الیوت کمتر از هوش مصنوعی استفاده کرده است: “ما برای مدت طولانی از الگوریتمهای نسبتاً ابتدایی در کار استراتژی خود استفاده کرده ایمو تیم ما برخی از ویژگیهای تولید کننده هوش مصنوعی فتوشاپ را به خوبی در ماکتها و تصاویر سریع به کار برده است. من هنوز شواهد زیادی از هوش مصنوعی در صنعت خود ندیده ام که فراتر از این به ما کمک کند.”
هوش مصنوعی و آینده طراحی
هوش مصنوعی ما را در دنیای طراحی گرافیک به کجا خواهد برد؟ ادواردز میگوید: چه کسی میداند. “امکانات میتواند بی پایان باشد.” هوش مصنوعی هرچه باشد در کل مثبت است. “هر چیزی که ابزارهای خلاقانه را در دست افراد بیشتری قرار دهد، چیز خوبی است. با نرمافزار هوش مصنوعی که به راحتی قابل دسترسی است و اغلب برای استفاده رایگان است، و همچنین نسبت به نرمافزار طراحی سنتی شهودیتر است، امیدواریم افرادی که قبلاً این کار را انجام دادهاند. اگر از صنعت خلاق حذف شوند، دنیای جدیدی به روی آنها گشوده شود – تنوعی که صنعت ما به آن نیاز دارد را به ارمغان بیاورد.”
الیوت کمی محتاط تر است. “اگر شما در نظر بگیرید که جفری هینتون (که معمولاً به عنوان “پدرخوانده هوش مصنوعی” نامیده میشود) در ابراز تاسف و نگرانیهای خود در مورد خطرات هوش مصنوعی از تمام تجربیات و مشارکت خود در پیشگامی آن بسیار علنی بوده است. پیشنهاد میکنیم به آن توجه کنیم و با احترام و احتیاط با آن رفتار کنیم. از یک طرف، این میتواند یک دارایی فوقالعاده در جعبه ابزار طراح باشد. اما به عنوان جایگزینی برای جادوی خلاقانه در پشت تفکر شگفتانگیز، طراحی و صنعت ما توانایی دارد. من اینطور فکر نمیکنم.”