تفاوت بین Google Search Console و Google Analytics چیست؟

گوگل یک جنبه تقریباً فراگیر هم در بازاریابی مدرن و هم به طور کلی در استفاده از وب دارد که توانایی های جستجو و ابزارهای تحلیلی بی نظیری را برای مشاغلی که به دنبال پیشرفت هستند ارائه می دهد.

گوگل ابزارهای متعددی را برای بازاریابان ایجاد کرده است تا موفقیت خود را در وب افزایش دهد، از جمله Google Analytics و Google Search Console (Google Webmaster سابق). هر دو ابزار بینشی در مورد حضور دیجیتال شما ارائه می دهند – اما آنها یکسان نیستند.

 

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

یکی از محبوب ترین ابزارها برای بازاریابان،  گوگل آنالیتیکس است که به صاحبان سایت یک تصویر فوری و واضح از آمار ترافیک می دهد. گوگل آنالیتیکس در درجه اول با برجسته کردن نحوه تعامل کاربران وب با سایت شما، آماری مانند کل بازدیدهای سایت، نرخ پرش، میانگین زمان حضور در سایت و حتی اطلاعات جمعیت شناختی را برای اعضای مخاطبان شما ارائه می دهد. علاوه بر این، Google Analytics مزایایی را برای بازاریابانی که کمپین‌های فعالی مانند تبلیغات گوگل را اجرا می‌کنند، ارائه می‌کند.

تمرکز اصلی گوگل آنالیتیکس تفسیر و پردازش داده‌های استفاده از وب‌سایت، شناسایی روندها و فرصت‌هایی است که می‌توانید برای افزایش ترافیک و تقویت حضور وب خود استفاده کنید.

کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل ابزاری برای وب مسترها است که موفقیت در نتایج جستجو را ارتقا می دهد. با تمرکز بر کلیک ها/برداشت ها، کاربران می توانند مواردی مانند نرخ کلیک، پرس و جوهای جستجو، خطاهای خزیدن، پیوندهایی از وب سایت های خارجی و خطاهای HTML را مطالعه کنند. این معیارها ارتباط چندانی با افرادی که واقعاً از سایت شما بازدید می کنند ندارند. آنها به روش هایی مرتبط هستند که سایت شما برای کسانی که کلمات و عبارات کلیدی را جستجو می کنند ظاهر می شود و گزینه های موجود را برای بازاریابان سئو و توسعه دهندگان وب ارزشمند می کند.

برخلاف گوگل آنالیتیکس، که داده‌های انعطاف‌پذیر و قابل تنظیم را به شکلی با مدیریت آسان ارائه می‌کند، کنسول جستجوی گوگل پیشنهاداتی را برای تأیید ارائه می‌کند، مناطق مشکل‌دار و فرصت‌های بهبود را برجسته می‌کند.

گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل گاهی اوقات با یکدیگر در تضاد هستند. چرا؟

تفاوت بین داده های گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل یک اشتباه گیج کننده به نظر می رسد. کدام ابزار صحیح است؟ به چه داده هایی می توان اعتماد کرد؟

پاسخ: در واقع، هر دو آنها درست هستند.

تضاد داده ها بر اساس طراحی آنها است.

Google Analytics و Google Search Console داده های خود را از کجا دریافت می کنند؟

 

گوگل در واقع به این سوال برای ما پاسخ می دهد و بینش خوبی را به اشتراک می گذارد :

Google Analytics با گنجاندن بلوکی از کد جاوا اسکریپت در صفحات وب سایت شما کار می کند. هنگامی که کاربران وب سایت شما صفحه ای را مشاهده می کنند، این کد جاوا اسکریپت به یک فایل جاوا اسکریپت اشاره می کند که سپس عملیات ردیابی را برای Analytics اجرا می کند. عملیات ردیابی داده‌های مربوط به درخواست صفحه را از طرق مختلف بازیابی می‌کند و این اطلاعات را از طریق فهرستی از پارامترهای متصل به درخواست تصویر تک پیکسلی به سرور Analytics ارسال می‌کند.

به عبارت دیگر، کد جاوا اسکریپت در صفحات وب سایت شما داده های مربوط به درخواست صفحه را بازیابی می کند و این داده ها را به Analytics ارسال می کند.

Google Analytics می تواند داده ها را از سه منبع جمع آوری کند:

  • درخواست HTTP کاربر
  • اطلاعات مرورگر/سیستم
  • کوکی های شخص اول

هر زمان که یک HTTP درخواست می شود، جزئیات مربوط به آن مرورگر، از جمله نام میزبان، نوع مرورگر، زبان و ارجاع دهنده آشکار می شود. برخی از مرورگرها دسترسی به اطلاعات سیستم خاص تری مانند وضوح صفحه نمایش را فراهم می کنند.

کنسول جستجوی گوگل

در هسته داده‌های کنسول جستجوی گوگل، گزارش‌های جستجو و کلیک وجود دارد. گزارش‌های کلیک برای مشابه گزارش‌های سرور یک وب‌سایت معمولی هستند. گوگل به “گزارش سرور” خود دسترسی پیدا می کند تا ببیند مردم چه کار می کنند. با این حال، بر خلاف گوگل آنالیتیکس، مستندات در تعریف یک کلیک متمایز کم است.

 

آنچه ما می دانیم این است که Google از یک روش خاص و عمدتاً مرموز برای تعیین اینکه آیا یک کلیک متمایز است استفاده می کند و این روش احتمالاً با پیکربندی جلسه تجزیه و تحلیل شما مطابقت ندارد – که منجر به اختلاف داده ها می شود.

گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل چیزهای مختلفی را اندازه گیری می کنند

روش‌های اندازه‌گیری که توسط Google Analytics و Google Search Console استفاده می‌شود، همانطور که در بالا توضیح داده شد، متفاوت است. به همین دلیل، داده های نمایش داده شده متفاوت است.

مجله موتورهای جستجو این تفاوت را به خوبی خلاصه می کند:

GSC از پرس و جو و کلیک، یا انتخاب، لاگ هاساخته شده است، بنابراین داده‌ها تا حدودی شبیه به آنچه از فایل‌های گزارش دسترسی خود انتظار دارید خواهد بود… برعکس، بسته تحلیلی شما داده‌ها را از جریان کلیک از طریق جاوا اسکریپت جمع‌آوری می‌کند. که ذاتاً متغیرهای زیادی را برای چگونگی اندازه گیری اشیا و همچنین اینکه آن چیزها هستند معرفی می کند.

گاهی اوقات، کاربر ممکن است دو بار روی یک پیوند کلیک کند و در کنسول جستجو به صورت دو کلیک خوانده شود، اما Analytics آن فعالیت را به عنوان یک جلسه ثبت می کند. یا شاید کاربری روی یک نتیجه کلیک کرده باشد، اما جاوا اسکریپت فعال نشد.

6 دلیل دیگر برای اختلاف داده ها

  1. کنسول جستجو در مورد URL متعارف برای صفحات فرود که تغییر مسیر می دهند گزارش می دهد، در حالی که Analytics در مورد خود URL هدایت شده گزارش می دهد.
  2. اگر صفحه ای کد رهگیری آنالیتیکس نداشته باشد، آن داده در آنالیتیکس نمایش داده نمی شود، اما در کنسول جستجو نمایش داده می شود.
  3. کنسول جستجو دارای محدودیت رکورد 1000 URL در هر سایت در روز است. تجزیه و تحلیل نمی کند.
  4. تجزیه و تحلیل داده ها را تنها زمانی ردیابی می کند که جاوا اسکریپت در مرورگر فعال باشد. کنسول جستجو بدون توجه به جاوا اسکریپت، داده ها را جمع آوری می کند.
  5. «کنسول جستجو» داده‌ها را بر اساس زمان تابستانی اقیانوس آرام جمع‌آوری می‌کند، در حالی که Analytics داده‌ها را براساس منطقه زمانی مشخص شده مهر زمانی می‌گذارد.
  6. کنسول جستجو به یک دامنه پیوند می دهد. یک ویژگی Google Analytics می تواند داده ها را برای چندین دامنه جمع آوری کند.

در نهایت، کنسول جستجو و تجزیه و تحلیل دو طرف از یک حقیقت را ارائه می دهند و می توانند از هر دو برای بهبود تلاش های بازاریابی خود استفاده کنند. به عنوان مثال، Google Analytics اغلب برای اندازه گیری اقدامات انجام شده در وب سایت شما استفاده می شود. گوگل آنالیتیکس بینشی در مورد تعداد کاربران جدیدی که به سایت شما دسترسی داشته اند، جمعیت شناسی کاربر، تبدیل ها و نرخ پرش را ارائه می دهد. از سوی دیگر، کنسول جستجو فعالیت در SERP را اندازه گیری می کند.

حرف آخر

بنابراین، گوگل آنالیتیکس یا کنسول جستجوی گوگل، کدام بهتر است؟ لزوماً یک برنده و یک بازنده وجود ندارد. هر کدام از این ابزارهای گوگل دارای مزایا و معایبی هستند و هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می کنند.

گوگل آنالیتیکس کاربر محور است و داده های مربوط به کسانی را که از وب سایت شما بازدید می کنند و با آن تعامل دارند ارائه می دهد. از سوی دیگر، کنسول جستجوی گوگل متمرکز بر موتورهای جستجو است و ابزارها و بینش هایی را ارائه می دهد که می تواند به صاحبان سایت کمک کند تا دید و حضور در SERP ها را بهبود بخشند. به این ترتیب، این گزینه‌ها معیارهای متفاوتی را ارائه می‌دهند، به‌طوری‌که Google Analytics جلسات را ترجیح می‌دهد و کنسول جستجوی Google کلیک‌ها/نمایش‌ها را در اولویت قرار می‌دهد.

با ابزارهای بسیار زیادی که برای ارائه بینش در مورد کمپین ها و استراتژی های بازاریابی شما در دسترس است، انتخاب مناسب از کدام یک برای استفاده دشوار است. در حالی که کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیتیکس در واقع دارای برخی زمینه‌های همپوشانی هستند، اما برای یک هدف طراحی نشده‌اند و بنابراین لزوماً نتایج یکسانی به همراه ندارند. این به شما بستگی دارد که بر روی آنچه برای موفقیت سایت شما مهم است تمرکز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *